مقالات نگهداری کالا

امنیت لیفتراک در انبار

امنیت لیفتراک در انبار

امنیت لیفتراک در انبار

 

امنیت لیفتراک در انبار

حوادث در محل کار بدون توجه به جایی که کار می کنید ممکن است اتفاق بیفتد. چه در یک سایت ساختمانی کار کنید، چه در یک دفتر و یا حتی در مغازه ایی بستنی بفروشید، خطرات زیادی وجود دارد که باید از آن ها دوری کنید. در حمل و نقل مواد و تدارکات انبار، تعدادی از خطرات منحصر به فرد وجود دارد.

ایمنی انبار همراه با بهره وری است. ساعت کار از دست رفته، تعمیر سهام و ماشین آلات آسیب دیده همه در خط پایین خود هستند، بنابراین استفاده از یک رویکرد جدی در مورد ایمنی به معنای بسیار بیشتر فقط اطمینان از سازگاری شماست.

نکته: درباره انتخاب قفسه انبار مناسب بیشتر بدانید.

ایمنی انبار بخش مهمی از ایمنی لیفتراک است و در اوژن سیستم جهان می آموزیم که ایمنی یک گزینه نیست بلکه این یک استاندارد است.

انبارها و سایر محیط های لیفتراک باید مکان هایی باشند که اپراتورها، عابران پیاده و مدیران در حالی که کار می کنند و کارهای مهم را انجام می دهند احساس امنیت کنند.

یک محیط واقعاً ایمن جایی است که ایمنی بخشی از فرهنگ آن است. نکات ایمنی انبار زیر می تواند به شما در ارزیابی مناطق مختلف در مورد عملیات انبارداری کمک کند تا ممکن است همکاران هنگام کار روی تجهیزات اطراف مواد خود را ایمن تر کنند.

لیفتراک هایی که در انبار استفاده می شوند نیز در محل و محیط کار می توانند بسیار خطر آفرین باشند. به ویژه که حوادث ناشی از لیفتراک در انبارها به دلیل کمبود نظارت و عدم آموزش در حالی که این ماشین ها بسیار مفید هستند، می توانند منبع خطر بزرگی باشند.

 

با توجه به تعداد کارگران گذرا که از طریق انبارها وارد می شوند، فشار و شلوغی سفارشات ارسال شده و تحویل آن روی قفسه ها و انواع نگرانی های دیگر، داشتن یک برنامه ایمنی لیفتراک قوی ضروری است. پیاده روی سریع در بسیاری از انبارها نشان می دهد ماشین آلات سریع تر از آنچه باید باشد رانده می شوند، بارهای نا امن یا ناهموار، چنگال ها در هنگام چرخش بالابرها بالا و پایین می روند و تردد با پای پیاده تصادفی است.

به یاد داشته باشید، شما به عنوان یک عابر پیاده، در مقابل ماشینی که هزاران پوند وزن دارد برنده نخواهید شد! بنابراین، از کجا می توانیم توجه خود را به امنیت لیفتراک در انبار معطوف کنیم؟

درباره تفاوت ایزی راک  و ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

لیفتراک
برخی از تصادفات لیفتراک از جدی ترین انواع تصادفات در انبارها است. تصادفات لیفتراک به دلیل وسعت وسایل نقلیه و این واقعیت که در چنین نزدیکی با کارگران پیاده کار می کند یکی از جدی ترین تصادفات در انبار است. یک اشتباه ساده می تواند بسیار خطرناک باشد. رانندگان غالباً با استفاده از لیفتراک بی خیال می شوند، که در بعضی موارد می تواند به بی دقتی منجر شود.

 

تصادفات لیفتراک در دو نوع اساسی اتفاق می افتد:

رانندگی به سمت چیزی
یا سوء استفاده از مواد

برای کاهش احتمال وقوع حوادث، فقط کارمندان آموزش دیده باید از لیفتراک استفاده کنند. برخی از کارمندان ممکن است فکر کنند که می دانند چگونه از لیفتراک استفاده کنند، اما اگر آموزش ندیده اند، نباید از آنها استفاده کنند. برای آن دسته از اپراتورهایی که آموزش دریافت کرده اند، باید از آنها به صورت مرتب در دوره های تجدیدپذیر نام نبرید تا از به صورت خودجوش از عادت های بد خودداری کنند.

 

با نکات ایمنی در انبارها بیشتر آشنا شویم.

آموزش

هیچ مقاله ای نمی تواند جایگزین آموزش اپراتور لیفتراک شود، می دانید که همه ی اپراتورهای شما باید درست کار کنند؟ و اینکه حداقل باید هر سه سال یکبار دوباره ارزیابی شوند؟

کارمندان خود را به درستی آموزش دهید تا هنگام کار بر روی لیفتراک موارد زیر را رعایت کنند:

چهار راه ها و گوشه ها را کند کنند و از بوق زدن استفاده کنند.
هنگام رانندگی سعی کنند بار، مانع دید آن ها نشود.
هنگام بالا و پایین آوردن بار لیفتراک را حرکت ندهند.

ممکن است که کارگران انبار نیاز داشته باشند که مجدد توسط فردی متخصص آموزش داده شوند و اگر فردی نیست که این ارزیابی را انجام دهد، باید شرایط آن را فراهم آویم تا از عهده ی این نقش برآید و آن را تکمیل نماید.

درباره تفاوت پالت راک  و  پالت راک اتوماتیک شرکت اوژن   بیشتر بدانید.

بنابراین، هدف از تمرکز بر آموزش و ارزیابی عملکرد لیفتراک ایمن چیست؟

سرعت لیفتراک (سریع تر از شخصی که سریع راه می رود)
رعایت فاصله (سه برابر طول لیفتراک)
دانستن ظرفیت لیفتراک و بررسی بار برای اطمینان از وجود آن در ظرفیت لیفتراک
پایداری بارها در لیفتراک
پایداری لیفتراک و نحوه تغییر آن به عنوان تغییر در مرکز ثقل
عدم بالا بردن یا پایین آوردن چنگال هنگام حرکت یا چرخش لیفتراک
بازرسی آسانسور لیفتراک
حرکت به عقب
لیفتراک بدون نظارت
استفاده از بالابر در مکان های شیب دار
بلند کردن و تنظیم مواد و اقدامات احتیاطی در مورد سوخت لیفتراک

ترافیک کف انبار

اگر راننده لیفتراک بخواهد مدام کارگرانی که در انبار حضور دارند و مشغول کار هستند را به طور غیرمنتظره ایی در نظر بگیرد کار بسیار دشواری برای رانندگی ایمن او به وجود می آید. بنابراین افرادی که آزادانه در انبار سرگردان هستند هم برای لیفتراک ها تهدیدی به حساب می آیند که راننده لیفتراک را هم شامل می شود.
برای اینکه بتوانیم از چنین وقایعی جلوگیری به عمل آوریم، باید یکسری محدودیت در مسیرهای پیاده روی برای اینکه چه افرادی در انبار حضور داشته باشند تعیین کنیم.
مطمئنا این افراد نیازی نیست که 100 درصد مواقع در انبار حضور داشته باشند، اما اگر گروهی هستند که باید مواقع زیادی را در انبار حضور داشته باشند، نیازمند آن هستید که اقدامات احتیاطی بیشتری را برای رعایت ایمنی در مقابل لیفتراک ها به آن ها آموزش دهید.

 

درباره تفاوت  پانل راک و پانل راک ریلی  و  پانل راک ریلی اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

 

استفاده از دروازه های ریلی

محدود کردن تردد معابر مشخص در برخی مناطق پر ترافیک
قابل رویت بودن عابرین با استفاده از جلیقه های شب تاب یا با پیراهن هایی با دید بالا

ایمنی لیفتراک به معنای تماشای دقیق بر وضعیت کف انبار و سایر سطوح رانندگی است. لیفتراک جزو ماشین آلات سنگینی است که نادیده گرفتن خسارت کف در انبار شما می تواند منجر به مشکلات جدی ایمنی برای اپراتورها شود. لیفتراک می توانند تقریباً پنج برابر وزن یک تویوتا کمری را در هنگام حمل ظرفیت کامل خود حمل کنند. این مقدار طرفیت برابر 14000 پوند است.

اگر تجهیزات انبار شما و میزان وزنی که هر لیفتراک تحمل می کند، کف انبار را پشتیبانی نکند ممکن است خطراتی را به وجود آورد.

بنابراین یه سری از موارد وجود دارد که راننده لیفتراک باید در نظر بگیرد، اینکه هرگز از لیفتراک های پوسیده و ترک خورده تحت هیچ شرایطی استفاده نکنند، چرا که خطر سقوط در این نوع لیفتراک ها بیش از حد است و ایمنی کارگران در انبار در خطر قرار می گیرد.

 

قفسه پالت و قفسه بندی

انتهای قفسه های پالت و قفسه بندی ها در انبار هنگامی که راننده لیفتراک تلاش می کند که از راهروها عبور کند و یا اینکه در بین قفسه های راک دور بزند دچار آسیب قابل توجهی می شوند و همچنین ممکن است به کالاهای موجود در قفسه ها آسب وارد کند.
اطمینان از اینکه راهروها و مسیرهایی که لیفتراک باید عبور کند به اندازه کافی گستردگی داشته باشد، اولین قدم مفید تلاش برای جلوگیری از این نوع تصادفات است. راننده شما ممکن است به سادگی فضای کافی برای انجام مانورهای لازم برای گردش در انبار نداشته باشد.

اجرای حد مجاز که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم نیز مهم است. اگر راننده لیفتراک با سرعتی معقول پیش رود، احتمالاً می تواند محاسبه اشتباه را قبل از برخورد با قفسه، اصلاح کند.

همچنین استفاده از تابلوها و موانع ضربه نیز راهی مناسب برای محافظت از گوشه های قفسه های انبار هستند. نه تنها با ایجاد سدی بین لیفتراک و قفسه محافظی ایجاد می کند، بلکه امکان دید بیشتری نیز فراهم می کند.

 

مقاله پالت فلزی را مطالعه نمایید.

 

سوخت
برخی از بزرگترین خطرات مرتبط با استفاده از لیفتراک لزوماً همواره از خود لیفتراک نیستند. لیفتراک موجود در انبار شما چگونه است؟

پروپان (گازی)؟ برقی؟ دیزلی؟ بنزینی؟

لیفتراک دیزلی

 

مطمئنا دلایل مختلفی در انتخاب لیفتراک مورد استفاده در انبار برای خود خواهید داشت، اما توجه داشته باشید که هرکدام خطری را که باید در نظر بگیرید ایجاد می کند.

لیفتراک دیزلی، لیفتراک بنزینی یا هر نوع سوخت داخلی که برای لیفتراک مورد استفاده قرار می گیرد، احتمالاً انتخاب بدی برای بیشتر مصارف داخلی است. همه ما محصول جانبی سوخت ناقص را می دانیم، درست است؟ مونوکسید کربن.

و در حالی که درهای بالای انبار باز است، تهویه و فضاهای بزرگ انبار ممکن است به کاهش میزان مونوکسید کربن در معرض کار شما کمک کند.

در مورد راننده لیفتراکی که آن لیفتراک را به پشت کامیون می برد و در هنگام تأمین بار ، می تواند آن را اجرا کند؟ اگر نیاز به استفاده از این نوع لیفتراک دارید ، مطمئناً می خواهید از اسکرابرهای مناسب در اگزوز استفاده کنید، به کارمندان خود آموزش دهید تا علائم مواجهه با مونوکسید کربن را تشخیص دهند و هنگام کارکردن موتور در تریلرها یا مناطق محدود را ممنوع اعلام کنند.

 

لیفتراک گازی (گاز مایع یا بنزینی)

LPG یا مواد تمیز کننده سوختگی پروپان که همان لیفتراک هایی هستند که از گاز مایع برای سوخت خود استفاده می کنند، خطرات اشتعال پذیری و قرار گرفتن در معرض پوست را در این بین ایجاد می کنند.

پروپان و LPG قابل اشتعال هستند و سنگین تر از هوا هستند، به همین خاطر باید بدانیم که این سوخت در هوا پراکنده نمی شود و در طول کف انبار حرکت می کند.

بنابراین باید اقدامات ایمنی لازم را برای انباش سوخت این نوع لیفتراک ها در نظر بگیریم تا اطمینان حاصل کنیم که روش های مناسب هنگام آتش سوزی را می توانیم بکار بندیم.

 

لیفتراک برقی

بنابراین با وجود تمام خطری که این سوخت ها ایجاد می کنند، چرا فقط لیفتراک برقی نمی خریم؟

 

با وجود تمام مشکلاتی که لیفتراک هایی با انواع سوخت های بنزینی، دیزلی و گازی به وجود می آورند، چرا سراغ لیفتراک های برقی نمی رویم که هیچ گونه دود و نگرانی نسبت به این موارد ایجاد نمی کنند؟

واقعیت است که لیفتراک های برقی هم مشکلات و نگرانی خاص خودشان را دارند. به این ترتیب که شما باید برای این نوع لیفتراک ها ایستگاه های شارژ، تهوویه هوا و ایستگاه های شست و شوی چشم لیفتراک را در نظر بگیرید و همچنین رانندگان لیفتراک برقی باید از نحوه ی استفاده باتری ها و موارد دیگر آگاهی کاملی داشته باشند و آموزش های لازم را دیده باشند.

فقط در حالتی که از بالابرها و لیفتراک های دستی استفاده می کنیم نیازی به احتیاط های لازم نداریم. در غیر این صورت باید خطرات ناشی از سوختی که در معرض آن قرار میگیریم را مدنظر قرار دهیم و رانندگان لیفتراک را با انواع خطرات و نحوه ی کار با انواع لیفتراک ها و رعایت ایمنی در لیفتراک ها را آموزش دهیم.

 

مناطق طبقه بندی شده
اگر مناطقی در انبار خود دارید که به عنوان مکان های خطرناک طبقه بندی می شوند، باید اطمینان حاصل کنید که لیفتراک شما برای کار در آن منطقه طراحی شده است. طبقه بندی لیفتراک و لیست مکان های طبقه بندی شده را تعیین کنید که در آن مناطق از چه نوع لیفتراک یا بالابری می توان استفاده کرد.

الزامات روشنایی انبار برای لیفتراک ها
یک انبار با لیفتراک در حال کار خطرات کافی را به همراه دارد. اگر انبار خیلی تاریک است به طوری که متوجه وسایل در حال حرکت به سمتتان نمی شوید، در معرض خطر جدی در انبار در برابر لیفتراک ها قرار دارید.

 

بیایید نگاهی گذرا به نیازهای روشنایی انبار بیاندازیم:

اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) استانداردهای روشنایی خود را به این ترتیب ارائه می دهد، که سیستم بین المللی واحد برای اندازه گیری کل میزان نور مرئی که از یک منبع منتشر می کند را لومن معرفی می کند. به گفته OSHA، یک فضای انبار که از تجهیزات سنگین استفاده می کند، باید حداقل دو لومن در هر فوت مربع را فراهم کند.

 

یک اتاق نشیمن متوسط ​​به طور معمول از 20 لومن در هر فوت مربع استفاده می کند، در حالی که یک فروشگاه مواد غذایی معمولاً حدود 70 لومن در هر فوت مربع استفاده می کند. هنگام تعیین نحوه نورپرداخت تأسیسات خود، به اندازه انبار خود و کارکرد ایمن لیفتراک در آن فضا بیندیشید. به یاد داشته باشید، دیدگی مسدود شده یکی از دلایل اصلی تصادفات لیفتراک است. یک انبار به خوبی روشن می تواند به محافظت در برابر خطای اپراتور کمک کند.

 

روشنایی کافی در محیط داخلی برای عملکرد صاف در محل کار بسیار مهم است، اما لیفتراک هایی که در خارج از محل انبار کار می کنند را فراموش نکنیم. اگر یک اپراتور لیفتراک بدون کمک نور آفتاب مشغول به کار است، روشنایی اضافی در فضای کار در فضای باز یا خود لیفتراک بسیار مهم است.

 

نتیجه

انباری نیست که در آن خطر وجود نداشته باشد. لیفتراک ها همیشه خطراتی را برای کارگران انبار ایجاد می کنند، اما عدم استفاده از لیفتراک ها به طبع ممکن است خطرات بیشتری برای کارگران انبار ایجاد کند که این خطرات به صورت نمایی رشد می کنند.

بنابراین به اپراتورهای خود بیاموزید که چگونه با خیال راحت لیفتراک ها را برانند و به آن ها آموزش دهید که چگونه در مقابل لیفتراک ها رفتار کنند. اگر تمامی کارگران و اپراتورها به درستی بیاموزند و عمل کنند، در پایان شیفت کاری، همه صحیح و سالم به و در امنیت کامل به خانه می روند.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *