مقالات نگهداری کالا

انبار و انبارداری چیست؟ | اوژن

انبار و انبارداری چیست

انبار و انبار داری چیست

 

انبار و انبارداری چیست؟

امروزه دیگر انبارها موردی از محفظه نیستند، اما در مورد اطلاعات جسمی و اطلاعاتی عملکرد آن ها به اندازه کافی رضایت بخش است. به درستی طبقه بندی و تنظیم شده است. امروزه با پیشرفت علم و فناوری، تولید انبوه کالاها امکان پذیر شده است و این امر نیاز به برنامه ریزی دقیق برای استفاده به موقع و حداکثر از امکانات دارد. تقسیم جمعیت کار نیاز به استفاده از محصولات دیگران را ایجاد کرده است و همین امر باعث شده است که سازمان های عالی ظهور کنند که در این سیستم های فنی پیچیده، انبار و واسطه اجازه می دهند تا جریان کالاها را از تولید به مصرف هدایت کنند.

نکته: درباره انتخاب قفسه انبار مناسب بیشتر بدانید.

انبار می تواند نقش مهمی در مواجهه با به موقع محصول، جریان عادی تولید، ثبات قیمت محصول و نگهداری داشته باشد، بنابراین نقش آن در تجارت غیرقابل انکار است. ارزش ریالی موجودی انبارداری در صنایع مختلف متفاوت است و عوامل مختلفی در ذخیره موجودی واحدهای صنعتی، تجاری از جمله روش های تولید، استفاده از ماشین آلات، نوع محصول تولیدی، بازار مصرف، انواع مواد اولیه مورد نیاز، ارز تأثیر می گذارد. نوسانات و قیمت ها. بازارهای جهانی ، وضعیت واحد صنعتی در کل صنعت دنیا و جهان است.

درباره تفاوت ایزی راک  و ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

انبارداری اقدام به ذخیره کالاهایی است که بعداً فروخته می شود یا توزیع می شود. در حالی که یک شغل خانگی کوچک ممکن است انبار محصولات آن در یک اتاق یدکی، زیرزمین یا گاراژ باشد، مشاغل بزرگتر معمولاً در ساختمان هایی که بطور ویژه برای انبار طراحی شده اند، دارای فضای اجاره ای هستند.

انبارداری زمانی است که کالایی را از یک تولید کننده خریداری می کنید و قبل از حمل آن ها برای تحقق، آن ها را در یک مکان دیگر ذخیره می کنید. شما می توانید این کالاها را در انبار، اتاق اضافی یا سایر امکانات ذخیره کنید. این همه بستگی به میزان سهام شما و کسب و کار شما چقدر دارد. اگر یک تجارت کوچک دارید، گزینه انبارداری شما نیازی به دسترسی حمل و نقل ندارد.

درباره تفاوت پالت راک  و  پالت راک اتوماتیک شرکت اوژن   بیشتر بدانید.

آشنایی با انبار و انبارداری

از دیر بـاز تـاکنون تأمین نیاز و احتیاجات یکی از دغـدغه های اساسـی یک سازمان تلقی شـده و ذهن مـدیران و کارشـناسان بخش خرید و تدارکات را به خود مشـغول داشـته است. سـوالاتی این چنین؛ یک درخواست از چه کسی و چطور تهیه شود؟ آیا جنس یا کالای خریداری شده با قیمت مناسب و با کیفیت دلخواه تهیه شده؟ نحوه حمل و پرداخت چگونه است؟ همه این سوالات یا برخی از پرسـش ها در هر خرید پیش می آید که البته اوضاع سیاسـی و اقتصادی کشور هم باید به موارد فوق اضافه کرد. اما همیشه تجربه، رابطه و شانس ابزارهایی بودند که یک سازمان را در مواجه شدن باشـرایط و سـئوالات بالا یاری نموده است. تجربه و رابطه که دو رکن اساسـی در امر تدارکات و خرید یک سازمان محسوب می شود متکی به فرد است و درصورتی که سازمان شـخص مورد نظر را از دست بدهـد، امر خریـد و تـدارکات یـک سازمـان دچـار خلـل و کنـدی می شود. لـذا به منظور اجتناب از بروز چنین موضوع خطرناکی باید از ابزاری اسـتفاده کرد که منحصر بفرد خاصی نباشد بلکه منحصر به عملیات سازمان باشد.
اگرچه مفهوم انبار برای خیلی از افراد، مفهومی بدیهی است اما مفهوم این واژه در سازمان تا حدودی متفاوت از برداشت عامیانه آن است. در برداشت عامیانه، انبار فضایی است که کالا، اجناس و سایر موجودی ها در آن نگهداری می شوند، اما آنچه از تعریف انبار، در سازمانها مدنظر قرار می گیرد عبارت است از محل و فضایی که در آن یک یا چند قلم کالا براساس یک سیستم منظم و طبقه بندی شده نگهداری می گردند.

بر این اساس انبارداری عبارت است از کلیه عملیات و فعالیت های مربوط به تهیه و دریافت موجودی مورد نیاز، نگهداری صحیح و اعمال کنترل های موثر بر اقلام مذکور و تحویل آنها به مصرف کننده، طبق یک سیستم منظم و با رعابت مقرارت و دستورالعمل های حاکم بر سازمان به نحوی که موجبات سهولت در ورود و خروج کالا با حداقل هزینه را فراهم می آورند. به بیان دیگر انبارداری شامل اجرای یک سری روش های سیستماتیک و اعمال کنترل های موثر از لحظه دریافت کالا تا زمان تحویل آن به مصرف کننده و خروج از انبار می گردد.

 

انبارداران

منظور از انبارداران کلیه کسانی هستند که وظایف اجرایی انبار را برعهده داشته و مسئولیت دریافت، نگهداری و حفظ و حراست از موجودی کالاهای انبار و نیز فراهم آوردن اسناد و مدارک و ثبت و ضبط و ارائه اطلاعات موردنیاز مدیران را برعهده دارند.

وظایف اصلی انبارداران عبارت است از:
تحویل گرفتن اجناس و کالاهای خریداری شده طبق اسناد و مدارک
صدور فرم های مختلف به منظور کنترل ورود و خروج کالا از قبیل فرم درخواست خرید، قبض انبار و رسید انبار، برگشت از مصرف/توزیع برگ سفارش، حواله و …
ثبت مشخصات کالای وارده و صادره در دفاتر و کارتهای انبار
نگهداری، طبقه بندی و کدگذاری کالا در انبار
تعین زمان و مقدار سفارش
حفظ و حراست از اجناس و کنترل آنها و نگهداری اسناد و مدارک مربوطه
مسئول انبارها در هر سازمان وظیفه برآورد، پیش بینی و تهیه و تأمین احتیاجات و نیازمندی های سازمان در تمام اوقات را برعهده دارد. همچنین طبقه بندی، شماره گذاری و تنظیم و ترتیب اجناس و حفظ و نگهداری آنها برطبق روش های متداول از دیگر وظایف مسئول انبارها است.

هر اداره انبار در یک سازمان از مخزن های تخصصی برای رفع نیازهای خاص آن سازمان تشکیل می گردد. مانند مخزن قطعات لوازم یدکی، مخزن کالای مصرفی و … که هر مخزن از ترکیب چند انبار شکل می گیرد.

انبارهای ذخیره نیز انبارهایی هستند که احتیاجات کلی سازمان در آنجا گرد آمده و به مرور زمان به انبارهای جزء انتقال داده می شود.

درباره تفاوت  پانل راک و پانل راک ریلی  و  پانل راک ریلی اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

عناصر انبارداری

انبارداری یک سرویس اقتصادی است و شامل تهیه و نگهداری کالاها برای تحویل به موقع و یا تمدید دوره تحویل آن به گونه ای است که کالاها برای مدت زمان بیشتری در دسترس هستند. در اقتصاد هر کشوری، ذخیره سازی یک حلقه زنجیره تولید، انتقال، توزیع و مصرف و نقش اتصال و واسطه در انتقال کالا از مناطق تولیدی به بازارهای مصرفی و سپس توزیع محلی است.
درصد زیادی از سرمایه این شرکت شامل مواد خام، اجزاء، تجهیزات و کالاها می باشد. بنابراین مراقبت دقیق از آنها و ایجاد یک سیستم اطلاعات جامع برای کنترل موجودی یا تحویل به موقع سفارشات و سفارش کالا بسیار ضروری است و با بهبود انبارداری می توان از زیان ناشی از بی دقتی در حفظ کالاها و به سود سازمان اضافه کرد. در بخش های بهداشتی، پزشکی و بیمارستان، انبارها به انواع مختلف بسته به نوع کالاها، تجهیزات مورد نیاز برای واحدهای پوشیده شده، که همه از طریق سیستم انبار می روند، تقسیم می شوند.
این که آیا هدف صرفاً ذخیره سازی به علاوه تحقق سفارش است، انبارها از عناصر خاصی استفاده می کنند که به تولید کنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان کمک می کند تا موجودی را رصد کنند و با خیال راحت آن را ذخیره کنند.

 

نمای کلی عناصر اساسی شامل موارد زیر است:

سیستم های قفسه بندی و قفسه بندی که حداکثر ظرفیت ذخیره سازی و دسترسی آسان به محصول را دارند.
سیستم کنترل آب و هوا برای محصول ذخیره شده. این امر به ویژه برای محصولات یخ زده یا آنهایی که به یخچال نیاز دارند، از جمله برخی داروهای آزمایشگاهی یا آزمایشگاهی و سایر موارد که در معرض گرمای بیش از حد قرار می گیرند بسیار مهم است.
نرم افزار کنترل موجودی که به صاحب محصول که لزوماً مالک ساختمان نیست، می گوید که همه واحدهای مجزا در سیستم در همه زمان ها هستند.
وسایلی که می توانند محصولات را از نقطه A به نقطه B منتقل کنند، برای مثال لیفتراک ها، جک های پالت، سطل های نگهدارنده محصولات برای سفارشات و تسمه های نقاله.

لوازم حمل و نقل برای تحقق سفارش

افرادی که محصولات را در انبار بار می آورند و دیگران (“جمع کننده”) که سفارشات را در یک مرکز توزیع واقعی پر می کنند، به علاوه افرادی که امکانات و عملیات را اداره می کنند.
امنیت برای محافظت از محصولات ذخیره شده.
دسترسی به حمل و نقل مقرون به صرفه برای وارد کردن محصولات یا جابجایی آنها در هنگام انجام سفارشات. این اغلب به معنای دسترسی آسان به خطوط بین شهری، خطوط ریلی یا فرودگاه ها است.

 

تجارت انبارداری

انبارداری و آنچه در کنار آن می رود بخشی از یک صنعت پیشرفته است که به عنوان مدیریت لجستیک شناخته می شود. تدارکات شامل تهیه ، مدیریت موجودی و توزیع است. این زیر چتر زنجیره تأمین قرار می گیرد، که شامل توسعه محصول، بازاریابی، فروش و سایر رشته های مرتبط با محصول نیز می شود.

 

 

عملکرد انبارداری چیست؟

کارکرد اصلی یک انبار ذخیره کالاها قبل از انتقال آنها به مکان دیگری است. اما بعضی از کارکردهای ثانویه انبارداری وجود دارد که باعث افزایش فضای یک انبار می شود.

 

مرکز حمل و نقل

هنگامی که انبارها در یک مکان بسیار استراتژیک قرار می گیرند ، اینها می توانند به مراکز حمل و نقل تبدیل شوند که محموله ها را دریافت می کنند تا زمانی که بتوانند به سایر تجهیزات ذخیره سازی در سراسر کشور منتقل شوند.

 

خط تولید

شرکتهایی که می توانند در چندین محصول توسط تولیدکننده تحویل داده شوند ، می توانند مناطقی را در انبار خود اختصاص دهند تا بتوانند محصولاتی را برای خرده فروشان یا مشتریان جمع کنند.

 

فضای ذخیره اجاره ای

این که آیا فروش کم است، یا شما در حال حاضر دارای یک انبار هستید که برای سهام شما خیلی بزرگ باشد ، اجاره فضای موجود در انبار خود به مشاغل دیگر گزینه مناسبی برای شما در صورت داشتن فضایی است.

 

درباره تفاوت  قفسه بالکن و قفسه ریلی انبار  و  قفسه الکتریکی شرکت اوژن بیشتر بدانید.

انواع انبارداری چیست؟

انبارداری در اشکال و اندازه های مختلفی از جمله موارد زیر ارائه می شود:

 

انبارهای خصوصی: متعلق به اشخاص خصوصی برای ذخیره کالاها یا تجهیزات خاص خود هستند.

انبارهای عمومی: متعلق به یک نهاد دولتی و نیمه دولتی. آنها برای ذخیره کالاها توسط شرکت های خصوصی در اجاره در دسترس هستند.

انبارهای تعاونی: متعلق به یک شرکت تعاونی است که در آن شرکت های خصوصی می توانند فضایی را برای ذخیره سازی اجاره کنند.

مراکز توزیع: مراکز توزیع کالاهای کالا را دریافت می کنند و سریع آنها را از A به B منتقل می کنند.

 

انبار و انبارداری چیست

 

 

مزایای انبارداری چیست؟

جدا از ذخیره محصولات، انبارداری مزایای بسیاری دارد که در ابتدا آشکار نیست. این شامل:

 

دقت موجودی بهبود یافته: دانستن اینکه چه مقدار موجودی دارید و چقدر جابجا شده اید به معنای دقیق تر برنامه ریزی برای آینده است.

کاهش هزینه سربار: با بهبود عملکرد یک انبار می توانید سرمایه گذاری بیشتری در توسعه بیشتر و کاهش هزینه ها انجام دهید.

سطح بهتر کارکنان: درک اینکه چقدر شغل شما در طی یک دوره زمانی مشغول خواهد بود به شما امکان می دهد نیازهای کارمندان خود را بر این اساس برنامه ریزی کنید.

محافظت از کالاها: داشتن یک محل ذخیره سازی که متناسب با نیاز کالاهای شما باشد ، آن را برای یک تجارت مهم می کند. اگر کالاهای قابل فاسد شدن دارید که به تبرید احتیاج دارند، باید اطمینان حاصل کنید که انبار شما مطابق با این استاندارد عمل می کند.

موقعیت مکانی اصلی: هنگامی که یک انبار را نزدیک مشتری یا مرکز تولید قرار می دهید ، می توانید از حمل و نقل بهتر کالا اطمینان حاصل کنید و مدت زمان لازم برای جابجایی محصولات بین مکان ها را کاهش می دهید.

جریان برتر کالاها: با فهمیدن بهترین چیدمان انبار شما و نحوه ذخیره بهینه کالاها برای جابجایی سریع آنها ، جریان بهتری کالا از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی حاصل می شود.

چه نوع دسته بندی از انبارها وجود دارد را برای درک بهتر این مقاله مطالعه نمایید.

 

عناصر انبارداری چیست؟

انبارداری می تواند بسیار بیشتر از ذخیره کالا باشد. این می تواند یک مرکز تحقق، یک خط مونتاژ و موارد دیگر باشد. با توجه به این نکته، چند عنصر انبارداری وجود دارد که می توانند به ذخیره سازی، حمل و نقل و محافظت از کالاها کمک کنند. این شامل:

 

سیستم های ذخیره سازی برای اطمینان از حداکثر ذخیره کالا و دسترسی آسان در همه زمان ها.
کنترل آب و هوا برای کالاهایی که نیاز به محیطهای سردتر یا گرم دارند.
نرم افزار مدیریت موجودی برای پیگیری موجودی و انبارهای موجودی از انبارهای شما.
کارکنان کافی برای نگه داشتن روند کار طبق برنامه ها.
تجهیزات حمل و نقل و حمل و نقل برای تحویل و حمل کالا به داخل و از انبار.
امنیت کافی برای نگه داشتن انبار حتی در زمان خراب شدن.

 

همچنین مقاله مواد قابل اشتعال و انفجار در انبار  را مطالعه کنید.

تدارکات انبار چیست؟

تدارکات انبار عبارت است از مدیریت، برنامه ریزی و سازماندهی عملیات در داخل یک انبار. این شامل مدیریت فضا، برنامه ریزی حمل و نقل و سازماندهی اطلاعات به گونه ای است که انبار به بهترین شکل ممکن فعالیت کند. تلاش برای دستیابی به لجستیک بهتر برای انبارها بسیار مهم است تا بتوانید زمان تحویل بهتری را به مشتریان ارائه دهید و در صورت امکان هزینه های خود را کاهش دهید.

 

انبار در مقابل مرکز توزیع

حتی اگر می توان از کلمات “انبارداری” و “مراکز توزیع” به طور متناوب استفاده کرد، آن ها یکسان نیستند. همه انبارها مراکز توزیع نیستند بلکه تمام مراکز توزیع انبارها هستند. انبارها به عنوان قطب ذخیره سازی محصولات عمل می کنند، در حالی که مراکز توزیع سفارشات را در همان فضای مکانی ذخیره و انجام می دهند. دانستن این تفاوت هنگام فکر کردن در مورد به روزرسانی گزینه های انبارداری مهم است.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *