مقالات نگهداری کالا

بارکد و کاربردهای آن در انبار | اوژن

بارکد در انبار

بارکد در انبار

تعریف بارکد چیست

بارکد در فارسی به آن خط نماد، رمز میله، کد میلیه ای و رمزینه نیز می گویند. نوعی نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را می توان توسط ماشین بازخوانی کرد. بارکدهای اولیه اطلاعات را در قالب عرض و فاصله خطوط موازی چاپ شده ذخیره می کردند و به صورت یک دسته از خطوط مستقیم موازی دیده می شدند اما امروزه بارکدها ممکن است بسته به نوع به شکل دو بعدی یک دسته نقطه، یک دسته دایره هم مرکز و یا به صورت مخفی شده در تصاویر نیز ظاهر شوند. بارکدها توسط یک پویشگر نوری که دستگاه بارکدخوان نامیده می شود بازخوانی می شوند و اگر در تصاویر مخفی شده باشند توسط نرم افزار خاصی از آن بیرون کشیده می شوند. بارکدها به صورت گسترده ای در پیاده سازی سیستم های جمع آوری خودکار اطلاعات شناسه ها که سرعت و دقت ورود اطلاعات را بالا می برند کاربرد دارند.

نکته: درباره انتخاب قفسه انبار مناسب بیشتر بدانید

همچنین بارکد در فارسی خط نمادین، رمز عبور نوار، و نوعی کد است. یک نمایش بصری از اطلاعات در سطوح که اطلاعات را می توان توسط دستگاه خواند. اطلاعات بارکد اولیه در شکل عرض و فاصله خطوط موازی چاپ شده و به عنوان یک سری از خطوط مستقیم به صورت موازی دیده می شوند، اما امروز بارکد ها ممکن است در اطراف دو بعدی محور قرار گیرند یا در تصاویر پنهان می شوند. بارکد ها توسط یک اسکنر نوری به نام اسکنر بارکد مطرح شده و اگر در تصاویر پنهان شده است، از یک نرم افزار خاص استخراج می شود. بارکد به طور گسترده ای در اجرای سیستم های جمع آوری خودکار شناسه ها استفاده می شود که سرعت و دقت ورود داده ها را افزایش می دهد.
سیستم مکانیزه عملیات انبار بر اساس تکنولوژی بارکد سازی کالاها، حذف عملیات دستی و سرعت انبارداری، دقت اطلاعات مربوط به کالاهای وارد شده به انبار را افزایش می دهد، همچنین امکان انطباق موجودی و خطا در رکورد تقریبا صفر می رسد و تنها با خواندن کد بارکد هر کالا می توانیم مشخصات کلی این محصول و سوابق آن را استخراج کنیم.

بارکد در مدیریت انبار

برای خواندن بارکد، نور به طور یکنواخت در نوار نشان داده می شود. سنسور اندازه گیری حساس به نور، شدت نور منعکس شده از منبع نور و شکل موج تولید شده و عرض بارها و فضاهای هر اندازه و خروجی صفر و یک نتیجه، سیستم های بارکد می تواند به چند روش رمزگشایی شود، در هر روش رمزگشایی همانند زبان سیستم عمل میکند، هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف خود هستند.
اسکنرها به طور کلی بر اساس اتصال به کامپیوتر و منبع نورشان گروهی از مدل هایی که معمولا به عنوان مدل های اسلحه های لیزری، تفنگ های CCD و دوگانه CCD استفاده می شود، چندین CCD قابل حمل Porto قابل حمل (هند هلد) و غیره را ثابت کرد.
اسکنر بارکد، نرم افزار بارکد، تجهیزات بارکد و مانند آن در صنعت فناوری اطلاعات، و همچنین استفاده از تکنولوژی های جدیدتر، به طور کلی بر اساس تکنولوژی بارکد و تکنولوژی RFID مربوط به صنعت امروزه است. ارائه برنامه های کاربردی نرم افزاری که با فرایندهای عملیاتی سازگار است و در راستای اهداف و راهکارهای تجاری شرکت است، یک سیاست توسعه نرم افزار شرکت نرم افزاری اختصاصی است.

درباره تفاوت  راک پالت و  راک پالت اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

بارکد در مدیریت انبار

با استفاده از بارکد می توان مدیریت و کنترل جریان کالا در انبار را بررسی کرد:
1- ثبت ورود و خروج (رسید و رسید از انبار) به صورت غیر دستی
2. سرعت و دقت بالا در جمع آوری و ورود اطلاعات در گردش کالا در انبار
3- توانایی کد سریالی برای هر عنصر کالا را اختصاص دهید
4- کنترل موجودی و موجودی کد، سریال و سریال
5- توانایی ردیابی هر یک از اقلام را براساس شماره مورد ایجاد کنید
6. حداقل خطاهای عملیاتی و اطلاعاتی
7- دسترسی به تمامی اطلاعات محصول بدون خطا و سرعت بالا
8- قابلیت تهیه ورقهای خروجی کالاها به صورت خودکار و به سرعت
9- توانایی استفاده از روش FiFo و Lifo با دقت نحوه حذف محصولات از انبار
10 – ذخیره سازی بسیار سریع و آسان با استفاده از یک دستگاه قابل حمل
11. امکان تعیین شرایط برای قرار دادن کالاهای خاص در شرایط خاص انبار

درباره تفاوت  قفسه بالکن و قفسه ریلی انبار  و  قفسه الکتریکی شرکت اوژن بیشتر بدانید.

سیستم مکانیزه عملیات انبار بر مبنای فن آوری بارکدینگ کالا، با حذف عملیات دستی و سرعت بخشیدن به امور انبارداری موجب ایجاد صحت بیشتر در اطلاعات مربوط به کالاهای ورودی به انبار میگرددو همچنین امکان مغایرت در موجودی انبار و خطا در ثبت تقریباً به صفر می رسد و تنها با خواندن بارکد هر کالا، می توان مشخصات کلی آن کالا و سوابق آن را استخراج نمود.

هر قلم از کالاها در ابتدای ورود به انبار پس از تخصص یک سریال منحصر به فرد در قالب بارکد، توسط دستگاه الکترونیکی بارکد خوان قرائت شده و وارد سیستم می گردد (رسید انبار و اضافه شدن به موجودی انبار) و می توان کالا را آدرس دهی نمود، جهت خروج کالا از انبار نیز لازم است تا طبق درخواست کالا تحویلی به انبار، انباردار نسبت به تحویل اقدام نماید و به دلیل ثبت در لحظه تحویل توسط دستگاه های POCKET PC بارکد خوان، حواله انبار صادر و آمار موجودی به صورت دقیق، بدون خطا قابل گزارش گیری خواهد بود.

سیستم جانمایی (Location): بهره گیری از سیستم جانمایی (Location یکی از مزایای مهم استفاده از تکنولوژی بارکد در انبارها می باشد، پس از آن که هر کالا و یا محصول کد بارکد مخصوص به خود را دریافت نمود باید در انبار، نیز در جای مناسب و تعیین شده ای قرار بگیرد، این امکان وجود خواهد داشت. (همان جاگذاری برحسب کد و برچسب اطلاعات کالا).

کاربردهای بارکد و نرم افزارهای مرتبط

بارکدخوان، اسکنر بارکد، نرم افزار بارکد، تجهیزات بارکد و مواردی از این دست در صنعت فناوری اطلاعات و نیز استفاده از تکنولوژی های جدیدتر عموماً مبتنی بر فناوری بارکد و RFID امروزه در صنعت بسیار الزامی می باشد. ارائه نرم افزارهای کاربردی منطبق بر فرایندهای عملیاتی و در راستای اهداف و استراتژی های تجاری سازمان، خط مشی تولید نرم افزارهای شرکت های معتبر فعال می باشد.

همچنین مطالعه کنید مقاله مدیریت صحیح انبار و مزایای آن

بارکد و دستگاه بارکد خوان

بارکدخوان ها معمولاً از یک منبع نور و یک حسگر حساس نسبت به نور تشکیل شده اند که در کنار یکدیگر در نوک یک بارکدخوان قرار داده شده است. برای خواندن بارکد، نور بصورت یکنواخت در سراسر میله منعکس می گردد. حسگر اندازه گیری حساس به نور، شدت جریان نور منعکس شده از منبع نوری و شکل موج تولید شده و عرض میله ها و فاصله های آنها از یکدیگر را اندازه گیری می کند و خروجی صفر و یک را نتیجه می دهد، سیستمهای بارکدها می توانند با چندین روش رمزگشایی عمل کند، هر روش رمز گشایی مانند یک زبان برای سیستم است و هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند.

اسکنرها عموماً براساس نحوه ارتباطشان با کامپیوتر و نوع منبع نوریشان دسته بندی می شوند که از انواع مدل های متداول می توان به مدل های تفنگی لیزری، تفنگی CCD و Dual CCD ثابت چند پرتوه، قابل حمل بی سیم (هند هلد) قابل حمل حافظه دار و … اشاره نمود.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *