مقالات نگهداری کالا

شرایط عمومی و فضای فیزیکی انبار | اوژن

فضای فیزیکی انبار

فضای فیزیکی انبار

 

فضای فیزیکی انبار

هنگام تصمیم گیری در مورد مکان یک انبار جدید، عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید و بسته به اینکه آیا شما مکانی را برای یک ساختمان موقت انتخاب می کنید یا یکی از ساختمان های موجود را انتخاب می کنید، ممکن است این موارد متفاوت باشد.

نکته: درباره انتخاب قفسه انبار مناسب بیشتر بدانید.

که شامل موارد زیر می باشد:

نزدیکی به بنادر ورودی و ذینفعان
ساختمان های موجود
امنیت
زمینه
شرایط محیطی
دسترسی
خدمات
اندازه زمین در دسترس
هدف از انبار
استفاده قبلی از امکانات
وزن کف
دسترسی به کارگر

درباره تفاوت قفسه ایزی راک  و قفسه ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

شرایط فضای فیزیکی انبار

1- دیوارها و سقف و سرپناه تمام انبارها بدون استثناء باید از مصالح غیر قابل اشتعال ساخته شود.

2- در فاصله مناسب از دیواره ها باید زه کشی انجام تا از ایجاد رطوبت جلوگیری گردد. (آب راهه هایی جهت راهنمایی خروج آب)

3- محل انبارها باید طوری باشد که دسترسی افراد و خودروها در هنگام بارگیری مواد و کالاها و همچنین در مواقع اضطراری سریعاً به سهولت ممکن باشد و حداقل سه جهت ساختمان به لحاظ دسترسی خودروها امدادی و دستگاه های اطفاء حریق و ارسال تجهیزات ضروری در شرایط اضطراری آزاد باشد.

4- مساحت زیر بنای انبار متناسب با تعداد روزهای انبارداری میزان اقلام، حجم هر ماده، فضا جهت پالتهای خالی، فضایی جهت عبور و مرور و در نظر گرفتن ارتفاع مفید چیدمان محاسبه می شود.

5- انبارهایی که عرض آنها کمتر از 20 متر است عرض راهرو داخل انبار نباید از 5/1 متر کمتر باشد. انبارهایی که عرض آنها از 20 متر بیشتر باشد عرض راهرو کمتر از 2 متر نباید باشد.

چنانچه انبار به وسایل مکانیکی یا موتوری حمل و نقل (لیف تراک یا … مجهز باشد راهروی متناسب با عبور وسایل مزبور منظور خواهد شد. راهروی طولی باید تا انتها انبار خالی از کالا بوده و یا با رنگ سفید از دو طرف خط کشی و مشخص شده باشد.

درباره تفاوت قفسه پالت راک و  قفسه پالت راک اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

چه نوع دسته بندی هایی از انبار وجود دارد؟ را می توانید در این مقاله مطالعه نمایید.

6- محوطه بیرونی انبار باید دارای حصارکشی با ارتفاع مناسب باشد به گونه ای که مانع از ورود حیوانات موذی به محوطه انبار شده و حتی المقدور مانع از اثرات سوء شرایط جوی نامساعد گردد.

محوطه بیروی انبار باید به گونه ای با آسفالت یا پوشش مناسب دیگر مفروش گردد که از ورود گرد و خاک و آلودگی به داخل انبار جلوگیری شود و امکان عبور و مرور وسایل سنگین وجود داشته باشد و شیب کلیه قسمتها به نحوی باشد که هیچ گونه تجمع آب ایجاد نگردد.

محوطه اطراف انبار باید عاری از مواد زائد، زباله، علف های هرز و مواد غیر مفید دیگر باشد تا مانع از انباشتگی حشرات و سایر حیوانات شود.

درباره تفاوت  قفسه پانل راک و قفسه پانل راک ریلی  و  قفسه پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

7- ساختمان انبار باید به گونه ای باشد که در مقابل زلزله، ورود و لانه گزینی حشرات و پرندگان به طور موثری حفاظت شود در برابر برف و باران شدید استحکام کافی داشته و ناودانها و راه آبهای کافی وجود داشته باشد.

انبار باید خشک و خنک، منظم ، عاری از حشرات و جوندگان، بدون گرد و خاک، آلودگی و مواد خارجی زائد باشد.

8- کف تمام انبارها باید بتون یا آسفالت یا سنگ فرش شود و کاملاً مقاوم و نفوذ ناپذیر، قابل شستشو و تمیز باشد دارای شیب کافی به سمت مسیر فاضلاب باشد تا از تجمع آب در کف انبار و زیر کالاها جلوگیری شود.

9- دیوارهای انبار و ستونهای داخل انبار بایستی جهت ا فزایش میدان دید تا ارتفاع 2 متر از سطح زمین با رنگ های روشن یا رنگ های ایمنی ( نوار مورب زرد و سیاه رنگ آمیزی شود و مسیر تردد و سایل چرخ دار بایستی توسط خط کشی ممتد به رنگ زرد مشخص شود).

دیوارها به گونه ای ساخته شود که از لانه گزینی جوندگان ممانعت نمایند و جهت جلوگیری از لانه گزینی جوندگان باید از ساختن دیوارهای دو جداره اجتناب شود.

 

آشنایی با انواع انبارها و عوامل موثر در طراحی ساختمان آنها را مطالعه نمایید.

 

10- سقف انبارها باید مقاوم قابل تمیز کردن و به گونه ای باشد که از تجمع گرد و خاک و لانه گزینی حشرات و پرندگان جلوگیری کند. پوشش سقف باید به نحوی در نظر گرفته شود که در مقابل عوامل جوی پایدار باشد و مانع از تبادل حرارت و نفوذ رطوبت گردد. فاصله و فضای باز بین دیوارها با سقف وجود نداشته باشد.

11- روشنایی انبارها بطوری باشد که از نور کافی برخوردار باشد و حتی الامکان این روشنایی از نور طبیعی باشد و طراحی نورگیرها بایستی طوری باشد که از تابش مستقیم نور خورشید به کالاها جلوگیری شود و در صورت استفاده از نور مصنوعی طراحی ایمنی و استفاده از تجهیزات برقی کم مصرف و هوشمند و کلید و پریزهای ضد جرقه استاندارد و با لحاظ نمودن تابلو برق ایمن و استاندارد حتی الامکان در بیرون از انبار

12- درب های انبار به خوبی چفت شده (sealed) و برای جلوگیری از ورود حشرات و جوندگان به خوبی بسته شود و ناحیه زیرین درب ها همسطح با کف باشد.

درب های مجزایی جهت تردد کارکنان و ترابری کالا وجود داشته باشد. درب خروج اضطراری برای انبار در نظر گرفته شود و فقط از طرف خارج انبار قفل شود.

13. سکوی تخلیه و بارگیری عبارت است از مکانی که می تواند ثابت یا متحرک برای تسریع در امربارگیری و تخلیه کالا باشد و ارتفاع آن درصورت ثابت بودن به ارتفاع خودروهای حمل بار و در صورت استفاده از تجهیزات مکانیکی (جک هیدرولیک) می تواند قابل تنظیم برای کلیه خودروها باشد.

 

انواع فضای فیزیکی انبار

تجاری: در ساختمان اجاره ای که برای تجارت استفاده می شود.
دولت یا ایالت: مانند در بنادر یا بندرها. این انبارها معمولا به عنوان جایگاه های اضطراری مورد استفاده قرار می گیرند.
ترانزیت: برای نگهداری موقت کالاهایی که برای مکان های مختلف تعیین شده اند و برای مدت زمان بسیار کوتاهی به انبار نیاز دارند.
انبارهای پیوند خورده: برای ذخیره کالاهایی که وظیفه آنها بدون پرداخت می باشد و به ویژه در مواردی که کالاها به مقصد کشور دیگری هستند.
موجودی انبار از پیش تعیین شده غالباً در انبارهای سوله ایی نگهداری می شود به طوری که صادرات سریع است و بعضی اوقات می تواند برای مدت طولانی ذخیره شود.
فضای باز: برای محصولات فاسد شدنی کاربردی نیست، مگر در موارد اضطراری، گاهی اوقات تنها گزینه جایگزین است. فضایی که متعلق به سازمان و اداره آن است.
انبارهای از پیش ساخته که در آنجا هیچ ساختار دائمی در دسترس نیست. این روش معمول در موارد و مواقع اضطراری است.

 

فضای فیزیکی انبار

 

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، عملیات انبار از چهار فعالیت کاری مهم تشکیل شده است:

دریافت کالاها
ذخیره سازی
چیدن یا ذخیره سازی
ارسال کالا

مناطقی که باید برنامه ریزی شوند هم مناطق ذخیره سازی عمومی و هم مناطقی برای دریافت کالا، وانت کالا و اعزام کالا است. همچنین مطلوب است که فضا برای فعالیت های زیر در نظر گرفته شود:

تعمیر و نگهداری تجهیزات و پارکینگ
شارژ باتری تجهیزات مانند کامیون پالت. سوخت گیری کامیون ها
محلی برای دفع زباله به عنوان مثال بسته بندی خالی
یک منطقه قرنطینه ای برای نگهداری کالاهای مرجوعی، کالاهایی که باید ارسال یا نابود شوند.
منطقه استراحت کارمند
دستشویی
و یک دفتر اداری

همچنیم مقاله اصول کلی نگهداری مواد غذایی را مطالعه کنید.

شرایط عمومی انبارها

الف: وضعیت طبیعی انبارها

انبارها باید بر اساس وضعیت طبیعی هوا، درجه حرارت و تبرید، ترافیک بر اساس نوع و ماهیت کالاها و کالاها که در آن قرار داده شده اند، و مشاهده هوا، درجه حرارت، خنک، گرد و غبار، روشنایی و روشنایی تمیز کردن و بهداشت، سر و صدا و دیگر مسائل مربوط به ایمنی مربوط به محیط زیست و فضای ذخیره سازی، و از لحاظ فضای فیزیکی و مکان برای کارکنان انبار، امکانات حمل و نقل مانند لیفتراک، چرخ ها به صورت دستی، قطعات بزرگ و همچنین کنترل از راه دور ورود و خروج و حمل و نقل افراد مختلف و غیر کارکنان باید به اندازه کافی برای مشکالت در نظر گرفته شود و کالاها را انتخاب نکنید و تحویل ندهید.

ب: وضعیت ذخیره سازی :

به منظور محافظت از سرقت، آتش سوزی، پراکندگی موجودی به علت وجود اقلام خورنده یا توجه به علائم ایمنی بسته ها، کالا باید به خوبی مورد توجه و محافظت قرار گیرد، بنابراین از نظر حفاظت:
انبارها باید مستقل و ایمن باشند، پنجره های باز و بسته فقط باید از داخل باشند و دیوارها غیرقابل دسترسی باشند.
انبارها باید از نظر سرقت، آتش سوزی و سایر خسارت ها بیمه باشند.
انبارها باید از لحاظ تجهیزات ایمنی، از جمله نصب و راه اندازی آلارم آتش، آتش خاموش کننده ها مانند آتش خاموش کننده های حاوی شن و ماسه و انواع خاموش کننده های دستی، کپسول های دی اکسید کربن، هیدروکربن ها، لامپ های هالوژن و تجهیزات نظیر لوله های آب فشار بالا موتور نردبان و آتش خاموش کننده ها و آتش خاموش کننده ها، خاموش کننده های اسیدی، کمربند و غیره، به طوری که می توان آنها را در صورت خطر استفاده کرد.
در محفظه های ذخیره سازی که خطر تراکم هوای ضعیف را دارند، تأمین مصرف برق الکتریکی مانند تهویه یا بازخورد هوا لازم است تا امکان فراهم بودن هوا داخل شود.
ورود و خروج افراد دیگر باید با توجه به معیارهای خاص یا با مجوز مقامات مشخص شود، فقط در مواردی که نیاز به چنین کاری احساس می شود. صادرات کالاها از انبار باید محل مخصوص به منظور کنترل کالاها تحویل داده شود.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *