مقالات نگهداری کالا

چیدن کالا در انبار کردن | اوژن

چیدمان کالا درانبار

چیدمان کالا درانبار

 

محل قرارگیری کالا در انبار

کالاهای مشابه در یک شرکت توانایی جایگزینی آن را داشته باشند، بنابراین انبار باید بتواند محل مناسب برای استقرار چنین اقلام را به نحوی تعیین کند که ارتباط این نوع محصول با دیگری تاسیس شده به طوری که در صورت لزوم هر یک از آنها دسترسی به محصول مورد نظر است. بنابراین، انبار باید شباهت مصرف را در نظر بگیرد و سعی کند تا اقلامی را که با همدیگر در کنار هم قرار گرفته اند یا در مجاورت نزدیک قرار می گیرند؛ این عملیات فاصله را کوتاه می کند، خستگی را کاهش می دهد، دسترسی به موقع و ارائه کالاها را آسان می کند.

نکته: درباره انتخاب قفسه انبار مناسب بیشتر بدانید.

از جمله عوامل موثر بر محل کالا در انبار، محل و محل ساختمان، ظرفیت مفید و مفید، حضور ستون در داخل، محل ورودی و خروجی، تهویه و نورپردازی و ظاهر، ارتفاع و ابعاد مختلف انبار و …. که بر محل کالاها تاثیر می گذارد.
یکی دیگر از عوامل تعیین محل کالا، تجهیزات و تجهیزات موثر در انبار است. این تجهیزات عبارتند از وسایل نقلیه در انبار مانند لودر، چرخ دستی، جرثقیل و سایر تجهیزات انبار، از جمله تجهیزات توزین، نردبان، مدفوع و تجهیزات مورد نیاز برای ذخیره محصولات مانند پالت، انواع ظروف، انواع قفسه ها ، و غیره.

مشخصات فیزیکی کالاها

خصوصیات فیزیکی کالاها عامل دیگری در تعیین محل قرار دادن آن در انبار است. این ویژگی ها عبارتند از وزن (وسایل سنگین و سبک)، بسته بندی مانند کیسه، کارتن، تابلو، جعبه، بشکه، قوطی، جعبه یا فله، که ابعاد و شکل آنها را تشکیل می دهد.
کیفیت کالا
کالای فاسدشدنی ، سریع الاشتعال بودن ، قابل انفجار ، سمی بودن و دیگر خصوصیات کیفی است که باعث می شود در تعیین موقعیت قرار دادن کالا تاثیر بسزایی داشته باشند. بنابراین، پس از تعیین موقعیت قرار دادن کالا در انبار ، نسبت به تعیین قفسه ، طبقه و ردیف برای استقرار کالا اقدام می شود.

درباره تفاوت قفسه ایزی راک  و قفسه ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

محل انبار

امروزه کارشناسان و طراحان از تجارب و اطلاعاتی که از طراحان گذشته در طول سالها به دست آورده اند، آگاه تر شده و به سرعت که علم مدرن از نظر معماری، شهرسازی و ساخت و ساز پیشرفت کرده است، برای ایجاد مکان برای استقرار از کالاهائی که انبار آنها می گویند آنها هیچ مشکلی ندارند و انبارها را در بهترین مکان ممکن در بهترین مکان طراحی کرده اند و شروع به ساختن آن می کنند. اکنون، برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط محیطی آن، برخی نکات ساده اما مهم را توضیح خواهیم داد.

 

انبارها به طور کلی به دو گروه تقسیم می شوند:

1) انبارهای مرکزی

2) زیر انبارها

با توجه به نوع و شرایط تولید و حجم مواد تولید شده، کارشناسان محل انبار را انتخاب می کنند، که باید تا حد امکان به محل دریافت و تحویل کالا بستگی دارد. با این روش، هزینه حمل و نقل صرفه جویی می شود و در عوض، سرعت کار افزایش می یابد و به طور قابل توجهی در سودآوری تولید تاثیر می گذارد و این به ساخت هر دو نوع انبار، هم در مرکز و هم در زیر مجموعه مربوط می شود.

پس از خرید کالا، زمان ورود کالا به انبار شرکت است. به این ترتیب، هنگامی که فروشنده کالا را ارسال می کند، فروشنده فرم (فاکتور) را که حاوی مشخصات کالا ارسال شده، تعداد و یا مقدار اقلام، قیمت واحد و قیمت کلی آن، و هنگامی که کالا به انبار منتقل می شود و تحویل آن به انبار به انبار منتقل می شود که شامل صورتحساب یا صورتحساب، فروشنده، وسیله حمل و نقل، تعداد کافی یا کمیت مورد، واحد، وزن، ارزش واحد و کل قیمت می باشد.

درباره تفاوت قفسه پالت راک و  قفسه پالت راک اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

مهمترین نکات مورد توجه در هنگام برداشت کالا در انبار عبارتند از:

تقاضا: اقلامی که روزانه دریافت می شوند و دفع می شوند، باید در انبار مرتب شده باشند، به طوری که آنها صرف زمان و هزینه بیشتری صرف اقلام مصرفی خود و همچنین در قسمت های آخر انبار می کنند.
شباهت: اقلامی که به اشتراک گذاشته می شوند باید با یکدیگر ترکیب شوند، به عنوان مثال، اجزای موتور در یک قسمت و اجزای نورپردازی در طرف دیگر و نزدیک به یکدیگر باشند.
اندازه و حجم کالاها: باید توجه ویژه ای به اندازه و حجم اقلام فیزیکی داده شود تا موارد کوچک و سبک وزن در ابعاد و ارتفاع و کالاهای سنگین که حمل و نقل دشوار است در ارتفاع کم و در انبار نگهداری می شود.
ویژگی های کیفی کالاها: مشخصات شیمیایی و نوع کالاها و قرار دادن آنها از جمله مواردی است که باید به طور خاص به آنها اشاره کرد؛ زیرا مواد شیمیایی که احتراق ایجاد می کنند نباید نزدیک به محصولات قابل اشتعال قرار گیرد.

 

 

نگهداری و حفاظت اجناس و کالاها

پس از دریافت یا تحویل کالاها و تحویل انبار، مرحله ای است که طبق اصول و رویه های خاص انواع کالاها جدا می شوند، هر کدام پس از کلاس و گروه تقسیم می شوند و شناسایی کد کالا به ترتیب و منظور که در یک سیستم ذخیره سازی مناسب جای داده شده است.
این اصول عبارتند از:
محل محل (انبار-قفسه-ردیف-ردیف )
جمع آوری و ذخیره کالاها
ارائه کارت شناسایی محصول و نصب آن بر روی کالاها
حفظ یا محافظت از کالا در انبار

 

نحوه چیدمان و نگهداري اقلام در انبار
برای اینکه بتوانیم در سیستم انبار کردن اقلام، ریسک های مربوط به آسیب پذیری اقلام را کاهش دهیم به طور مفصل به راهکارها و دستورالعمل های چیدمان و نگهداری اقلام در انبار می پردازیم و موارد مربوط به هدف، دامنه کاربرد و مسئولیت را در این موضوع مورد بحث قرار می دهیم.

 

هدف

هدف از این دستورالعمل ایجاد سیستمی است که بر اساس آن نحوه چیدمان و استقرار اقلام در انبار تشریح شود و ریسک هاي آسیب پذیري اقلام در اثر نگهداري نادرست و چیدمان نا مناسب کاهش یابد.

دامنه کاربرد

کلیه بخش هاي انبار و عمده اقلام موجود در انبار را شامل می شود.

مسئولیت

مسئولیت اجراي این دستورالعمل به عهده مسئول انبار با مشارکت انبار دار می باشد.

 

درباره تفاوت  قفسه پانل راک و قفسه پانل راک ریلی  و  قفسه پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

 

نحوه ی چیدمان
اقلام سنگین و حجیم همیشه در قفسه هاي پائین چیدمان گردند به طوري که منجر به سقوط و حادثه نگردد و اقلام سبک درقفسه هاي بالایی چیدمان گردند.
کلیه لوازم برقی طوري چیدمان شوند که سوکت هایشان در اثر فشار شکسته نشوند و در فضاي مناسب و به دور از فشار روي هم چیده شوند.
چیدمان درب ها و قطعات بدنه به نحوي باشد که بینشان حتما لایه اي جدا کننده قرار گیرد تا خط و خش، فرو رفتگی و رنگ پریدگی ایجاد نگردد.
قطعاتی مثل زه در، نوار آبگیر و زه سقف و قطعات مشابه حتما باید بصورت افقی و در فضاي کافی قفسه قرار گیرند زیرا در صورتی که قسمتی از این اجناس بصورت آویزان و یا خارج از قفسه قرار گیرد تغییر شکل داده و تغییر شکل ایجاد شده غیر قابل برگشت می باشد.
نوارهاي دور در و تسمه ها چنانچه بسته بندي شده نباشد می توان روي قسمت پهنی که ترجیحا از جنس پلاستیکی و غیر برنده باشند آویزان کرد.
لوازم همچون باك بنزین نباید روي هم چیده شوند زیرا پمپ بنزین و درجه ی باك بنزین در اثر فشار از کار می افتد لذا نباید تحت فشار چیدمان گردند.
قطعاتی مثل رادیاتور حتما باید داخل کارتن در قفسه ها چیدمان گردند زیرا در اثر کوچکترین فشار وارده دچار آسیب دیدگی می شوند.
قطعاتی مانند طاقچه عقب، جلو پنجره، مجموعه هواکش، انژکتور به علت اینکه بسیار شکننده اند باید به نحوي در قفسه ها قرارکه تحت فشار نبوده و نشکنند و نیز بهتر است در قفسه ها ي پا ئینی نگهداري شوند زیرا در زمان نقل و انتقالات کالاي مذکور در قفسه هاي بالایی انبار امکان پرتاب شدن و شکسته شدن آنها وجود دارد.
شیشه هاي جلو و عقب خودرو می بایست در پالت هاي مخصوص از جنس چوب نگهداري شوند و بین آنها از یونولیت و یا موادي مشابه جهت جلوگیري از انتقال ضربه قرار گیرد.
تایر هاي خودرو می بایست به نحوي در کنار هم قرار گیرند که فشاري بر روي یکدیگر وارد نکنند و از روي هم قرار دادن آنها می بایست اجتناب نمود. برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله قفسه بندی انبار قطعات یدکی مراجعه نمایید.

از روي هم قرار دادن اقلام خصوصا اقلام بدنه بر روي هم می بایست اجتناب نمود.

نکته آخر در بالا از دو جهت داراي اهمیت است :

احتمال آسیب دیدن و تغییر فرم اقلام زیرین به دلیل فشار وزن اقلام بالاتر کاهش می یابد.
احتمال ریزش اقلام با افزایش ارتفاع و بروز حادثه کاهش می یابد.

اصول ایمنی کار با پالت در انبار را بخوانید.

 

همچنین مقاله شرایط عمومی و فضای فیزیکی انبار را مطاله کنید.

 

لوازمی مثل لوله هاي کولر بواسطه اینکه از جنس آلمینیوم می باشد و براحتی قابل خم شدن و تغییر شکل هستند، در زمان چیدمان و حمل و نقل نباید تحت فشارقرارگیرند.
چیدمان سپرها باید به نحوي باشد که در اثر فشار خش دار نشده و کج نشوند.
کالاهایی مانند چراغ ها ترجیحا در قفسه ها پایین و به نحوي چیده شوند که امکان پرتاب شدن و شکسته شدن آنها وجود نداشته باشد.

نحوه نگهداري اقلام
از باز نمودن کالاهایی که بصورت بسته بندي می باشند می بایست خودداري نمود و در بسته بندي کامل به خریدار تحویل شوند. کالاهایی از قبیل: بلبرینگ ها و میل لنگ ها و … که با توجه به شرایط عملکردي آنها در خودرو آغشته به کمی روغن هستند، می بایست از بسته بندي خارج نشده و در معرض گردو غبار قرار نگیرند.

کلیه اقلام انبار به غیر از بدنه کامل خودرو در زیر سقف و داخل فضاي بسته انبار و به دور از رطوبت نگهداري شوند. بدنه ی خودرو به علت محدودیت مکانی در فضاي بیرون از انبار به نحوي که داراي روکش باشد تا در معرض مستقیم باران و تابش آفتاب قرار نگیرد.

موادي که قابلیت اشتعال دارند و یا خورنده و سوزاننده اند به صورت مجزا نگهداري شوند و در کنار مواردي چون کاغذ و یا مواد قابل اشتعال دیگر قرار نگیرند.

کلیه اقلام انبار که داراي تاریخ انقضاء می باشند باید تا قبل از تاریخ انقضاء مورد مصرف قرار گیرند.

کالاها تا آنجا که ممکن است در بسته بندي خود ( کارتن – پلاستیک – جعبه ) نگهداري شوند که امکان آسیب رساندن گرد و خاك به آنها وجود نداشته باشد .

کالاهاي فلزي به طریقی نگهداري شوند که اکسیده نگردند چنانچه قطعات بدنه بدون آستر دارد انبار شوند قبل از چیدمان در داخل انبار باید در صورت امکان و حسب ضرورت آستر زده شوند.

 

کالاهاي داخل انبار نباید در تماس با کف انبار قرار گیرند و حتما” لایه اي جدا کننده بین اقلام انبار و کف زمین که مقاوم بوده و مانع از انتقال رطوبت شود، وجود داشته باشد. برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله بهترین سیستم قفسه بندی انبار رجوع نمایید.

 

کنترل اقلام انبار و نحوه ورود و خروج کالا از انبار
کلیه اقلام موجود در انبار باید داراي لیبل هایی باشند که نام قطعه و کد قطعه و شماره سریال/مارك در آن نوشته شده باشد و این لیبل ها روي قفسه اي که کالاي مربوطه در آنجا قرار دارد نصب شوند به نحوي که کلیه اقلام موجود در انبار از طریق این لیبل ها قابلیت شناسایی داشته باشند.
کلیه ی قفسه هاي انبار کد بندي شده به نحوي که کلیه قفسه ها آدرس داشته باشند. آدرس فیزیکی محل استقرار اقلام می بایست در برنامه کامپیوتري انبار وارد شوند، به نحوی که به صورت صحیح و مناسبی در انبار جهت اجراي (FIFO(Firs In First Out
جهت ورود و خروج اقلام انبار سیستم
روش صحیح این سیستم به این ترتیب است که اقلام انبار به ترتیب ورود به انبار باید مورد مصرف قرار گرفته و یا به فروش روند. بدین منظور مسئول انبار با ثبت تاریخ ورود کالا و شماره حواله ورود کالا بر روي کالاهاي وارده اي که موجودي آن ها در کاردکس صفر نشده است این موضوع را تحقق می بخشد.

 

چیدمان انبار

پس از دریافت و تحویل کالاها و صدور موجودی، لازم است که کالاها را در جای مناسب مطابق با اصول و روش های خاصی نگهداری شود . این اصول عبارتند از:
• موقعیت مکانی برای کالاها (انبار، قفسه، کف، ردیف )
• جمع آوری و ذخیره کالاها
• ارائه کارتون کالا و نصب آن بر کالاها
مکان محل (انبار – قفسه – کف – ردیف )
یکی از راه های افزایش کارایی و نظم، کاهش هزینه ها و زباله ها و به حداقل رساندن زمان، انتخاب کالاهای مناسب است. برداشت و نگهداری کالا در یک انبار، یک سایت صفافیه است. یکی از رایج ترین روش های نگهداری، برنامه ریزی مکان، قفسه، راهرو و کف ها است که برای انبار در موسسات بزرگ اختصاص داده شده است.
بهترین اقلام موجود در انبار

 میزان تقاضا یا مصرف کالا
 محل، شکل و نوع ساختمان انبار
 شباهت
 انبار تجهیزات و تجهیزات
 خواص فیزیکی
 ویژگی های کیفی کالا
تقاضا یا مصرف:
هدف این است که مصرف یا ارسال کالا را که عموما می تواند به سه دسته تقسیم شود: مصرف بالا، مصرف متوسط ​​و مصرف کم. بهتر است از مصرف کالاهای مصرفی بالاتر از دو مورد دیگر استفاده کنید.
محل، محل، ظاهر و نوع ساختمان انبار:
هنگام قرار دادن کالاها در انبار باید توجه به محل و محل انبار، ظرفیت مفید و مفید، حضور ستون در انبار، ورودی و خروجی انبار، تهویه و روشنایی، آشکار شکل انبار، ارتفاع و ابعاد انبار و غیره.

 

برای بارگیری کالاهای موجود در انبار باید موارد زیر رعایت شود:

الف: نباید کالاهای موجود در انبار را به صورت پراکنده چید، بلکه از سطح به جای ارتفاع استفاده کنید. با استفاده از قفسه ها و یا استفاده از یک پالت، کالاها را در ارتفاع 6 سانتیمتر از سقف قرار دهید.

ب: بعضی از موارد مانند قطعات فلزی را می توان بدون آسیب در محیط باز ذخیره کرد.

پ: طول و عرض قفس باید متناسب با اندازه کالا باشد.

ت: قفسه بندی باید مطابق با وسایل حمل و نقل و در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، برای قفسه هایی که دارای قفسه ها و تجهیزات حمل و نقل ندارند، فاصله آنها باید به اندازه دو برابر باشد که می توانند به راحتی عبور کنند.

ث: برخی از مواد مصرفی فعلی مانند ضد یخ وجود دارد که بعد از زمستان باید از فضای ذخیره سازی بیشتر استفاده شود.

ج: در مورد کالاها که باید مدولار باشند، وزن یا متر، آنها باید در نزدیکی محل اندازه گیری شوند.

ارائه کارت شناسایی محصول و نصب آن بر روی کالاها

هر فروشگاه دارای دو نوع کارت است:

1) کارت کوچک (کارت قفسه)
یک کارت کوچک در بالای قفسه یا در هر مورد قرار دارد و دارای مشخصات زیر است
– نام محصول که کارت آن با آن مرتبط است
– شماره ژنرال و نوع کالاها
– حداقل و حداکثر موجودی
– تعداد واحد
– ارزش تاریخ ورود و خروج و موجودی

2) کارت عالی
کارت بزرگ دارای مشخصات زیر است.
– شماره برگ، که در زمان استفاده از خواص بعدی داده می شود، به ترتیب
– شماره جنسیت
– مشخصات کامل جنسیت
– تعداد واحد
– حداقل و حداکثر موجودی
– تعداد ردیف و ثبت ورود و خروج کارت
– فروشنده
– اطلاعات مربوط به ورود کالا با خرابی تاریخ، مقدار و مقدار
– اطلاعات مربوط به خروج کالا با خرابی تاریخ، مقدار و مقدار
– اطلاعات موجودی
همانطور که در بالا ذکر شد، یک کارت کوچک بر روی هر یک از کالاهای موجود در انبار و هر نوع کالایی که شماره گذاری و طبقه بندی شده اند نصب شده است و انبار شخصا فروشگاه و موجودی و ورود هر نوع را نگه می دارد این شماره را با یک تاریخ در آن ثبت می کند .
کارت های بزرگ حساب کالای است. بنابراین، باید با دقت نگه داری شود و از انتقال غیر ضروری جلوگیری شود. علاوه بر این، کارت بزرگ همچنین دارای مزایای استفاده از یک کارت کارت کوچک، نام فروشنده و قیمت کالاهای خریداری شده است، و تعداد کارت، که بر اساس شماره کالا، بایگانی شده است، به ترتیب .

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *