مقالات نگهداری کالا

مدیریت صحیح انبار و مزایای آن | اوژن

مدیریت صحیح انبار

مدیریت صحیح انبار

 

انبار صرف نظر از بخشی که به آن تعلق دارد، یک تاسیسات اساسی برای فعالیت های هر شرکتی است. نیاز آن برای قفسه بندی و نگهداری، تأیید و تهیه کالاهای موجود در زنجیره تأمین مشهود است. با این وجود، سازماندهی بهینه عملیات و منابع موجود، این تفاوت را ایجاد می کند که ارائه خدمات با کیفیت بالاتر با کمترین هزینه ممکن را به ارمغان آورد. در این راستا، ترکیب نرم افزار مدیریت و کنترل باعث افزایش کارایی می شود و سیستم کاری به سیستم بسیار کارآمدتری تبدیل می شود که خطاها را به حداقل می رساند.
هدف اصلی انبارها بر اساس اختلاف بین ورودی ها (آنچه از تأمین کنندگان، کارخانجات تولیدی و غیره دریافت می شود) و خروجی سهام (کالاهایی که به مراکز تولیدی، به نقاط محل فروش و غیره دریافت می شوند) تنظیم می شود.

 

نکته: درباره انتخاب مناسب جهت قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

مدیریت انبار

انبار در اقتصاد کشور ما بسیار مهم است، زیرا درصد قابل توجهی از دارایی های سازمان ها در موجودی آنها انباشته شده است و همچنین مدیریت انبارها سخت و گران است و سازمان ها به دنبال بهترین عملیات بهینه هستند که شامل حداقل هزینه باشد. در این راستا، تکنیک ها و علم مدیریت موجودی مفید هستند زیرا زمان، هزینه و دقت در میان عناصر کلیدی تصمیم گیری هستند.
WMS یا همان سیستم مدیریت انبار، به سازماندهی جریان واقعی محصول در داخل انبار و همچنین مدیریت سهام و موجودی کمک می کند. این سیستم با مناسب ترین مزایا بسته به اندازه انبار، پیچیدگی آن، تعداد پرسنل و نیازهای لجستیکی شرکت نصب می شود.

درباره تفاوت قفسه ایزی راک  و قفسه ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

تنوع و پیچیدگی سازمان ها موجب مشکلات و مسائل مختلفی شد. و از آنجا که سازگاری و هماهنگی بین بخش های مختلف یک سازمان رخ می دهد تنها در صورتی که این سازمان پیوسته سیستم یکپارچه، سازگار و قابل قبول و تمام اجزای آن در چارچوب اهداف استراتژیک و اولویت بندی شده، ایجاد یک ارتباط صحیح و منظم با یکدیگر . انبار یکی از بخش هایی است که به عنوان یک حلقه اصلی در هر سازمان وجود دارد. با توجه به نیازهای رو به رشد و متنوع سازمان ها، وظایف انبار نیز تغییر و پیچیده شده است، اساسا قبل از شهریور 1340 به علت فقدان قوانین خاصی که می تواند وظایف و مسئولیت ها را انجام دهد صاحبان صاحب انبار ظاهری علیه تجار تایان و همچنین فقدان آشنایی با بسیاری از صاحبان کالاها با اصول جدید انبار معمولی در کشورهای در حال توسعه جهان، اکثر انبارهای ایران بسیار گران بود. در آن زمان کالا ها در مکان هایی با نام های مختلف مانند: – گاراژ – تیمچه – بارانداز تجاری و … آن مکرر بود و ذخیره شده بود افراد بی سواد که تمام آمار و موجودی کالا با یک قلم در صورتحساب های کثیف به طوری که در تاریخ 6 بهمن 1340 کابینه وزیران شرایط برای ایجاد انبارهای عمومی را تصویب کرد و اولین شرکت سهامی شد. انبارهای عمومی ایران در 12 دی ماه همان سال تاسیس شد و ثبت شدند.

با مدیریت انبار فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای آشنا شوید.

 

مدیریت صحیح انبار

 

معایب و مزایای مدیریت انبار نوین

مدیریت صحیح فرآیندها، وظایف، منابع و عناصری که در عملیات روزانه یک انبار دخیل می باشند، به افزایش ظرفیت ذخیره سازی فیزیکی تبدیل می شود. همچنین باعث افزایش بهره وری و کیفیت خدمات ارائه شده می شود.

 

درباره تفاوت قفسه پالت راک و  قفسه پالت راک اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

 

با WMS سیستم مدیریت انبار می توان از 99٪ خطاها جلوگیری کرد، که کنترل بسیار دقیقی از سفارش را انجام می دهد و عملکردهای مختلفی را انجام می دهد، که شامل موارد زیر است:

 

ایجاد لیست های آماده سازی، سفارش به ترتیب و به صورت گروهی
مدیریت سفارشات
تقسیم بندی سفارشات براساس مناطق آماده سازی
ادغام سریع با حداقل خطاها
سازماندهی لیست آماده سازی با استفاده از مسیرهای ساده
مدیریت بدون کاغذ
راهنمائی اپراتورها در کلیه عملیاتی که باید انجام شود
تولید برچسب ها و مستندات اعزام
کار با دستگاه های پشتیبانی مختلف (پرتونگاری، نور به نور، روشنایی، انتخاب صدا و غیره)
ضبط خودکار کلیه عملیات انجام شده توسط هر کارگر
اخذ گزارش از عملکرد و عملیات مختلف

درباره تفاوت  قفسه پانل راک و قفسه پانل راک ریلی  و  قفسه پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

در حالی که WMS انتخاب شده شامل توابع پیش بینی شده در پروژه اولیه است ، باید ماژول های عملیاتی دیگری نیز وجود داشته باشد که با توجه به تغییرات روند آینده امکان گسترش آسان قابلیت ها را فراهم می آورد.

 

به عنوان مثال، در سالهای اخیر به دلیل رونق در مشاغل تجارت الکترونیکی انقلابی در صنعت لجستیک رخ داده است. این شرکت ها محصولات بسیار متنوعی را در مقادیر کمی که با عجله عرضه می شوند ، به فروش می رسانند. سپس تولیدکنندگان باید سهام خود را به مهلت تحویل دهند که در بسیاری از موارد کمتر از 24 ساعت است.

 

شرکت ها باید با این وضعیت جدید سازگار شوند و به دنبال راه حل هایی برای سرعت بخشیدن به سفارشات با عملکردهای بهینه و بدون هزینه های سرسخت آور باشند. WMS خوب باید این نوع توسعه شرکت را تسهیل کند و به روز رسانی های ایمن و سریع آن را فعال کند.

شما تعیین می کنید که آیا مدیریت یک انبار برای نیازهای لجستیکی شرکت مناسب ترین است؟ برای تعیین وضعیت و اثربخشی، بسیاری از شاخص ها باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند در مورد اینکه تا چه اندازه اجرای WMS مدیریت آن را بهینه می کند:

 

درباره انبارداری نوین بیاموزیم.

مزایای انبار داری نوین:

شناسایی و ارائه دسترسی بهتر و راحت تر به موجودی، به ویژه در موسسات با موجودی گسترده و متنوع به خصوص در توزیع کالا، کارایی افزایش میابد
اطلاعات دقیق را به مدیریت و سایر قسمت های موسسه ارائه می دهد
با اهداف پیش تعیین شده، این سیستم می تواند اطلاعات تازه را برای تازه واردان فراهم کند.
اطمینان برای مدیران و مدیران اداری در برابر یک سیستم منظم براساس اطلاعات صحیح و کافی.
کنترل دقیق سیستم با کنترل موجودی موجودی و بررسی شکست آن.
کاهش هزینه های مصرف بدون مواد و تاثیر مثبت عاطفی به دلیل نظم و آگاهی مقامات در مورد مقدار دقیق موجودی.
یک نرم افزار مدیریت انبار (WMS) محصولات را به گونه ای ثبت می کند که در همه زمان های مورد اشاره در مکان مستقری قرار گیرد.

همچنین مقاله چیدن کالا در انبار کردن را مطالعه کنید.

معایب انبار داری نوین:

ممکن است کمبود فضای موجود در انبار وجود داشته باشد، زیرا کالاها به خوبی مرتب شده یا پیش از آن پیش بینی نشده اند.
اختلال باعث جابجایی بیش از حد و اتلاف وقت برای پرسنل انبار می شود و به طور کلی کالا را خراب می کند.
زمان هدر رفتن در یک انبار به علت ناهمواری انبار
عدم توجه به دستگاه های ایمنی و نحوه استقرار کالاها و حمل و نقل می تواند به مؤسسات آسیب های مادی و غیر مادی منجر شود.

انبارها در شرکت های تولیدی با توجه به تولید و دامنه کارخانه به دو نوع و زیرمجموعه تقسیم می شوند.

در تولیدات بزرگ تولیدی به دلیل حجم زیادی از تولید، ساخت یک انبار مرکزی نمی تواند در نزدیکی تمام واحدهای تولید قرار گیرد. بنابراین، در هر واحد تولید، زیر انبار ایجاد می شود و انبار مرکزی، یکبار و برای همه، مواد واحد های مختلف تولید را به همان انبار ارسال می کند.
WMS سیستم مدیریت انبار را برای کنترل سهام توصیه می شود حتی اگر تعداد کمی از محصولات در انبار باشند. زمانی که تعداد زیادی SKU یا محصول وجود داشته باشد استفاده از آن ضروری می شود.

اسناد در انبار

برای نگهداری اسناد باید در زمان وارد کردن کالا صادر شود تا تایید ورود انبار در انبار باشد. این اسناد را می توان در زمینه های دیگر مانند حسابداری، کامپیوتر مرکزی، کارت مرکزی، منطقه خرید و موارد دیگر استفاده کرد. این اسناد عبارتند از: تقاضا برای کالاها، تقاضا برای خرید، رسید موجودی.

 

مزایای استفاده صحیح از انبارداری

ایجاد یک سیستم انبارداری مناسب در سازمان دارای مراحل زیر می باشد:
1. با دقت نظارت بر موجودی، جلوگیری از افزایش و افزایش کالاها در انبار و در نتیجه جلوگیری از زیان های ناشی از تغییر قیمت و یا تضعیف و فساد کالا.
2. پذیرش، استقرار، حفاظت و در دسترس بودن کالا در انبار به شیوه ای مطلوب و آسان انجام می شود و نیازهای واحدها به موقع ارائه می شود.
3. از سفارشات اضافی و تکراری اجتناب می شود.
4. اطلاعات مدیران در مورد میزان موجودی و مصرف کالا در هر زمان به اندازه کافی آماده و تسهیل می شود.
5. با خرید مقرون به صرفه، رکود سرمایه ای اجتناب میشود. به عنوان یک نتیجه از نگهداری صحیح و حفاظت از کالاها، اتلاف زباله به حداقل می رسد.
6. حساب از موجودی و همچنین تعیین ارزش موجودی در پایان سال به آسانی صورت میگیرد .

هدف از انبار و انبارداری

هدف از ایجاد انبارها، در سازمان های دولتی و در سازمان های خصوصی، تهیه، راه اندازی، تحویل، نگهداری و تحویل کالا مورد نیاز سازمان است.
انبار دارای وضعیت سازمانی در نمودار سازمانی در تمامی ارگان ها وجود دارد، به همین دلیل، با توجه به اهمیت ویژه این بخش در سازمان، نظارت، نگهداری و ایمنی بیشتر و استانداردهای مربوطه بیشتر است. از سوی دیگر، واضح است که اگر مواد و تجهیزات در زمان مناسب به واحد مصرف کننده در دسترس نباشد، در جریان کاری که اهمیت خاصی دارد، قطع خواهد شد. اگر چه سیستم های اداری و مدیریت جدید در حال حاضر در حال اجرا هستند ، هدف آنها حذف انبار و ایجاد یک روش مبتنی بر انبار مجازی است که باید با دقت مورد مطالعه قرار گیرد، با در نظر گرفتن تمام عوامل به سمت هدف باید حرکت نمود.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *