مقالات نگهداری کالا

طبقه بندی کالا در انبار | اوژن

طبقه بندی کالا در انبار

طبقه بندی کالا در انبار

طبقه بندی کالا در انبار

همانطور که میدانید انبار قلب تجارت شماست. بنابراین انبار سازمان یافته و طبقه بندی کالا در انبار از مواردی می باشد که می تواند در کسب و کار شما دارای اهمیت زیادی باشد.

چندین نوع مختلف از موجودی می تواند در انبار شما یافت شود. انبارها شامل سه نوعی از موجودی ها یا همان کالاها می باشند:

Fast-Moving (جابجایی سریع): مواردی که تقریباً به همان میزان که سریع تولید می شوند سریع هم به فروش می رسند.
High Value (با ارزش): مواردی که به ندرت به فروش می رشند.
Hybrid (ترکیبی): محصولاتی که به سرعت فروخته می شوند.
مشاغلی که طبقه بندی کالا در انبار را با دقت انجام می دهند، بهتر قادر به ذخیره سازی موجودی خود هستند.

نکته: درباره انتخاب مناسب جهت قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

طبقه بندی موجودی

در سال 1951، جنرال الکتریک اولین شرکتی بود که موجودی انبار خود را با روشی معروف به روش ABC طبقه بندی کرد، پس از آنکه کارمندی به نام H. Ford Dickey پیشنهاد طبقه بندی اقلام را بر اساس حجم فروش، گذر زمان، جریان پول یا هزینه های سهام انبار کرد. در این سیستم، گروه A شامل مواردی بود که بیشترین تأثیر را در خط اصلی شرکت داشتند، در حالی که گروه C گروهی شامل مواردی با کمترین تأثیر بود.

این سیستم به شدت به اصل پارتو – که به عنوان قانون 80/20 نیز شناخته می شود تکیه می کند، که می گوید برای بسیاری از وقایع ، تقریباً 80٪ اثرات از 20٪ علت ناشی می شود. به عبارت دیگر، چند محصول اصلی بیشتر سود را به دنبال داشتند. این بدان معنی است که بیشتر اجناس انبار تأثیر بسیار کمتری دارند. براساس این داده ها، زنجیره تأمین یا بخش های لجستیک تصمیم گیری می کنند. برخی از شرکت های بزرگ برای دخیره کردن موجودی انبار خود از بیش از سه سیلو یا گروه استفاده می کنند – به ویژه اگر شرایط پیچیده شمارش چرخه را داشته باشند.

درباره تفاوت قفسه ایزی راک  و قفسه ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

با سیستم های قفسه بندی انبار قطعات یدکی آشنا شویم.

در اینجا چند قانون طبقه بندی کلی آورده شده است:

موجودی گروه A حدود 20٪ موارد انبار و 80٪ استفاده دلار را شامل می شود

موجودی گروه B حدود 30٪ موارد و 15٪ موارد مصرف دلار را به خود اختصاص می دهد

موجودی گروه C حدود 50٪ موارد و 5٪ استفاده از دلار را به خود اختصاص می دهد

به جای استفاده از دلار، برخی از شرکت ها به معیارهای دیگر مانند استفاده از معاملات، هزینه واحد، زمان و هزینه های حمل تکیه می کنند.

درباره تفاوت قفسه پالت و  قفسه پالت اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید

انجام طبقه بندی ABC

بسیاری از شرکت ها طبقه بندی ABC را با استفاده از یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، یک سیستم کنترل موجودی اختصاصی یا با بارگیری داده ها در صفحه گسترده اکسل انجام می دهند. در هر صورت، پس از انجام محاسبات، و موارد به گروه های مربوطه آنها اختصاص می یابد، بخش های لجستیک به طور معمول نتایج را بررسی می کنند تا از صحت آن ها اطمینان حاصل کنند.

 

مانند هر مقدار محاسبه شده ، ممکن است ناهنجاری هایی وجود داشته باشد که باعث می شود موارد به طور نادرست مرتب شوند. یک کالای معمولی با فروش آهسته که می تواند یک روند غیرمعمول در فروش را تجربه کند، می تواند به اشتباه به گروه B اختصاص یابد در حالیکه باید در گروه C باشد. ادارات تدارکات ممکن است ذهنی نتایج ABC را تنظیم کنند تا از دقیق ترین طبقه بندی ممکن اطمینان حاصل شود.

 

شمارش موجودی

طبقه بندی ABC اغلب از شمارش چرخه استفاده می شود. اینجاست که موجودی سریع انبار به طور مرتب شمارش می شود ، در حالی که موجودی کالاهای کمتری واردات کمتری محاسبه می شود. به عنوان مثال ، موارد گروه A ممکن است ماهانه شمرده شود ، در حالی که موارد گروه C ممکن است فقط هر شش ماه یک بار شمارش شود.

 

درباره تفاوت  قفسه پانل راک و قفسه پانل راک ریلی  و  قفسه پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

10 نکته برتر در مورد طبقه بندی کالا در انبار

 

1. ذخیره سازی برنامه ریزی شده

تمام کالاهای انبار شما از لحاظ اندازه، وزن یا شکل شبیه یکدیگر نیستند. به همین ترتیب، شما نیازی به طبقه بندی کالا در انبار با مقادیر مساوی از هر آنچه که در اختیار دارید نیستید. به عنوان مثال، اگر فقط سالانه دو دستگیره درب آبی بفروشید، نمی خواهید فضای بزرگی برای نگهداری این وسایل اختصاص دهید. با سرمایه گذاری در طیف وسیعی از سیستم های انبارهای مختلف می توانید موجودی خود را عاقلانه ذخیره کنید و از فضای انبار خود با بهره وری بیشتری استفاده کنید.

 

2. رمزگذاری رنگ در طبقه بندی کالا در انبار

انبارهای بزرگ معمولاً از مناطق طبقه بندی کالا در انبار دارای کد رنگی بهره مند می شوند زیرا به انتخاب کنندگان کمک می کند تا مجاورت عمومی مورد نیاز خود را به سرعت پیدا کنند. برای یک نوع محصول می توانید رک آبی نصب کنید، زرد برای دیگری، نارنجی برای دیگری و غیره. به همین ترتیب، شما می توانید یک سیستم “یکپارچه ای را اتخاذ کنید که در آن شماره های مختلفی قرار دارد. آنچه را برای شما و کارمندانتان بهتر است پیدا کنید و آن را اجرا کنید.

همچنین مقاله انبار و انبارداری چیست؟ را مطالعه کنید.

3. محصولات محبوب را نزدیک نگه دارید

اگر تعدادی محصول محبوب دارید که به طور روزانه به فروش میرسند، منطقی است که آن ها را در نزدیکی منطقه مورد استفاده برای طبقه بندی کالا در انبار و حمل و نقل قرار دهید. این نه تنها کار را برای انتخاب کنندگان شما آسان تر می کند، بلکه باعث کاهش زمان مسیر آن ها به و از محل انتخاب کالا می شود.

 

4- ارتفاع مناسب برای طبقه بندی کالا در انبار

محصولاتی که هر هفته صدها تا از آن ها را می فروشید، آسان تر است اگر در ارتفاع کمر تا شانه قرار بگیرند، انتخاب دقیق آن ها آسان تر است. این ارتفاع همچنین تضمین می کند که انتخاب کنندگان شما به تجهیزات اضافی نظیر نردبان پله ای، لیفتراک بالابر و غیره برای رسیدن به محصول. نیاز ندارند.

 

5- سیستم های برچسب زدن

بیشتر انبارهای بزرگ این روزها توسط برنامه های نرم افزار مدیریت انبار اداره می شوند و برای بیش از چند صد محصول این بهترین سیستم برچسب زدن موجود است. برنامه های نرم افزاری می توانند در وهله اول گران باشند اما باعث افزایش بهره وری می شوند و به زودی هزینه خود را باز می گردانند.

 

6. از ارتفاع عمودی استفاده کنید

از ارتفاع عمودی موجود در دسترس خود استفاده کنید. با نصب صحیح سیستم های racking انبار همچون قفسه بندی پالت راک و قفسه بندی ایزی راک اوژن سیستم جهان می توانید میزان فضای ذخیره موجود را دو برابر یا حتی سه برابر کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چگونه دسته بندی قفسه ها را بر اساس برخی از نکات بالا در بالا برنامه ریزی کنید.

درباره تفاوت  قفسه بالکن و قفسه ریلی انبار  و  قفسه الکتریکی شرکت اوژن بیشتر بدانید.

7. مناطق مربوط به تجهیزات

مواردی مانند لیفتراک های چنگال، کامیون های پمپ و واگن برقی باید هنگام استفاده نکردن در مکانی دور از مناطق اصلی انتخاب و طبقه بندی کالا در انبار شما ذخیره شود. قرار دادن آنها در راهروهای انبار باعث می شود که چیدن ماشین دشوار شود و حتی می تواند منجر به تصادف شود. همچنین باعث می شود تا انبار شما کثیف و غیر سازمان یافته به نظر برسد.

 

8- محصولات فصلی

محصولات فصلی معمولاً برای چند ماه از سال قبل بعد از ناپدید شدن دوباره وارد یک انبار می شوند. با این حساب، شما نمی خواهید که آن ها را فقط در انبار اصلی خود ادغام کنید تا بعدا مجبور شوید دوباره آن ها را حذف کنید. اگر سالانه محصولات فصلی دریافت می کنید، منطقی است که یک قسمت کوچک از انبار خود را بطور رایگان برای آنها آزاد نگه دارید. این بدان معناست که آنها برای چند ماه بیشتر نخواهند ماند اما از نظر سیستم مدیریت انبار شما را دچار سردرگمی نمی کنند.

 

9- به کارمندان خود آموزش دهید

داشتن یک انبار فوق سازمان یافته کاملاً بی معنی است اگر کارکنان شما به صورت هفتگی آنرا خراب کنند. اطمینان حاصل کنید که کلیه کارمندان از نظر فرآیند انتخاب شما و همچنین از نظر عملکرد سیستم مدیریت انبار شما به اندازه کافی آموزش دیده اند.

 

10. انبار خود را مرتب نگه دارید

باز هم ، یک انبار فقط در صورت مرتب نگه داشتن می تواند سازمان یافته بماند. اطمینان حاصل کنید که تکالیف خانه داری به طور روزانه یا توسط اعضای تعیین شده کارمندان یا به صورت دوتایی انجام می شود. شما از این تفاوت که ایجاد می کند و فاجعه ای که در صورت عدم حفظ آن ممکن است بروز کند، تعجب خواهید کرد!

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *