مقالات نگهداری کالا

امنیت قفسه های فلزی و انبارها | اوژن

امنیت قفسه های فلزی و انبارها در برابر آتش

امنیت قفسه های فلزی و انبارها در برابر آتش

 

امنیت قفسه های فلزی و انبارها در برابر آتش

ایمنی در برابر آتش در انبارها و قفسه های فلزی انبار یک چالش بزرگ است، زیرا معمولاً این نوع ساختمان ها از احتمال آتش سوزی بالایی برخوردار هستند. علاوه بر کالاها، بر روی قفسه ها عناصری موجودند که با شعله های آتش، مانند مواد پلاستیکی، مقوا یا چوب، از بین می روند. برای به حداقل رساندن این خطر، انبارها و قفسه های فلزی باید دارای سیستم های جلوگیری از آتش سوزی و اطفای حریق باشند.

انبار عنصر اصلی در زنجیره تأمین یک تجارت است. به همین دلیل، احتیاط و مراقبت از آن ضروری است، از بین بردن خطرات مربوط به پرسنل، به حداقل رساندن صدمه به کالا و جلوگیری از ماندگاری در خدمات به مشتریان، اموری ضروری هستند.

قطع خدمات، نابودی کامل یا جزئی یک انبار می تواند علاوه بر اینکه چهره شرکت را خدشه دار کند، منجر به خسارات عظیمی هم در مواد و هم از نظرمالی شود.

 

نکته: درباره انتخاب قفسه انبار مناسب بیشتر بدانید.

 

برای به حداقل رساندن این عواقب، معمولاً انبارهای بزرگ طبقه بندی می شوند و داری قفسه فلزی هستند. مناطق مختلف با دیوارها یا درهای آتش که از انتشار شعله ها جلوگیری می کنند، جدا می شوند.

جلوگیری، کنترل یا متوقف کردن آتش در ساختمان با چنین بار آتش زیاد مانند انبار، یک مشکل فنی است که نیاز به یک مطالعه دقیق مبتنی بر تخصص دارد.

 

ظرفیت تحمل بار در هنگام آتش سوزی

برنامه هایی برای عنصری که توانایی تحمل قرار گرفتن در معرض آتش در طی یک دوره زمانی، یعنی ظرفیت تحمل بار آن را داشته باشد، بدون آن که پایداری ساختاری خود را از دست بدهد و قفسه فلزی آن بتواند با آتش سوزی مقابله کند، پیش از سقوط وجود دارد.

درباره تفاوت قفسه ایزی راک  و قفسه ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

این بار، تحت تأثیر فاکتورهای زیادی از جمله موارد زیر دارد:

بار آتش
نوع آتش
ساختار رک و قفسه فلزی
پوشش سازه
محل نصب (در صورت وجود رطوبت، جریان های هوا و غیره)

ظرفیت تحمل یک سازه فلزی یا قفسه فلزی در هنگام آتش سوزی را می توان با استفاده از سیستم های محافظ غیرفعال (مواد و تکنیک های طراحی شده برای جلوگیری، متوقف کردن یا به تأخیر انداختن در گسترش آتش) و از طریق محافظت فعال (تجهیزات و سیستم های نصب شده برای تشخیص آتش می گیرند و از انتشار آنها خودداری می کنند) طراحی کرد.

 

امنیت قفسه های فلزی و انبارها در برابر آتش

 

برای آشنایی بیشتر با نکات ایمنی در انبارها این مقاله را مطالعه نمایید.

اقدامات آتش نشانی که ممکن است در یک انبار بکار گرفته شود توسط موارد زیر تعیین می شود:

استانداردهای مرتبط با این حوزه موضوعی
اندازه انبار
بار آتش کالا
موقعیت انبار نسبت به ساختمان های دیگر.
الزامات شرکت بیمه
این شرکت چقدر علاقه مند به محافظت از کالاهای ذخیره شده است.

محافظت غیرفعال از قفسه های فلزی
در این مورد، هیچ گونه ظرفیت تحمل بار برای قفسه فلزی موجود در انبار در مقابل آتش سوزی وجود ندارد.

هنگامی که فولاد در ساخت قطعات رک کار به کار رود، استاندارد EN 13501 اروپا این ماده را به عنوان A1 (غیر قابل احتراق) طبقه بندی می کند. در مقابل، متداول ترین رنگ ها، مانند رنگ هایی که توسط اوژن سیستم جهان به کار رفته است – مطابق با EN 13501، طبقه بندی می شوند.

یعنی، آنها قابل احتراق هستند اما قابل اشتعال نیستند. این رنگ ها کمتر از 100 میکرون ضخامت دارند و در هنگام آتش سوزی به جای اینکه باعث ایجاد حریق شوند، تبدیل به کلسیم می شوند. بنابراین، آتش انتشار نمیابد. با این حال، این عناصرپوشش داده شده ظرفیت تحمل آتش های زیاد را فراهم نمی کنند. برای این منظور باید از رنگ های درخشان در قفسه های فلزی استفاده شود.

درباره تفاوت قفسه پالت راک و  قفسه پالت راک اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

رنگ های قفسه های فلزی در معرض آتش سوزی، تبدیل به فوم متراکم می شوند که به عنوان عایق عمل می کند و مانع از افزایش دمای عنصر محافظت شده می شود. با این حال، آنها به دلیل بر روی قفسه های فلزی با پروفایل های سبک یا شکاف غیرممکن هستند:

 

برای اطمینان از ظرفیت باربری پروفیل های رک در حین جوشکاری، یک پوشش بسیار ضخیم باید استفاده شود، بیش از 1000 میکرون.
قفسه رک بعد از راه اندازی باید نقاشی شود. با فرض این، کاربرد رنگ در محل ممکن است به دلیل ویژگی های متمایز پروفیل ها (تا حدی باز و سوراخ شده) بسیار پیچیده باشد.
ممکن است رنگ به دلیل ساییدگی (مثلاً بین بار واحد و عناصر نگهدارنده) لایه برداری شود.
هزینه بسیار بالا خواهد بود

با وجود این، ممکن است استانداردها در سایر کشورها محدودتر باشد. به عنوان مثال، در فرانسه در انبارها دیوارهای پوششی ساخته می شود تا در صورت بروز آتش سوزی به سمت داخل فرو بریزن، بنابراین به ساختمان های مجاور آسیب نمی رسند.

 

حفاظت از انبار با آتش نشانی فعال

اقدامات محافظتی فعال در انبار شامل وسایل ردیابی آتش (شعله های آتش، دود یا گرما) و تجهیزات اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک برای خاموش کردن آتش سوزی می باشد.

 

در طراحی سیستم های آتش نشانی فعال، مقررات خاصی اغلب به عنوان پایه عمل می کنند، برای مثال:

استانداردهای اروپایی (EN). به همین ترتیب، در هر کشور نیز مقررات محلی وجود دارد که باید رعایت شود.
استانداردهای آمریکای شمالی از NFPA (انجمن ملی حفاظت از آتش) در بیشتر نقاط جهان پذیرفته شده است.
مقررات فنی از FM Global (یک شرکت بیمه).
آیین نامه فنی از VdS (موسسه آلمانی متخصص در زمینه آتش نشانی برای بخش صنعت).

اگرچه به نظر می رسد تمام این هنجارها و قوانین رویکردهای مشابهی دارند، اما از جهات دیگری نیز بی نظیر هستند. بنابراین، باید با هر یک آشنا شد.

سیستم های اصلی محافظت از آتش فعال در انبارها عبارتند از:
سیستم های دستی: کپسول های اطفای حریق قابل حمل، شیلنگ آتش نشانی و آبرسان
سیستم های اعلام خطر و دزدگیر خودکار آتش سوزی: آشکارسازهای دود، گرما و آتش سوزی؛ دکمه های دستی و سیستم هشدار (برای آتش سوزی یا تخلیه)
سیستم های کنترل آتش و کنترل خودکار: آبپاش های اتوماتیک
سیستم های کنترل دما و سیستم های استخراج دود

اکثر کدهای نظارتی اغلب مستلزم حضور همه این سیستم ها در یک انبار با قفسه های فلزی هستند. با این حال، بسته به اقدامات آتش نشانی منفعلانه ای که اعمال شده است، می توانید بدون برخی از آنها (هر زمان که توسط آیین نامه آن کشور مجاز باشد) پیش بروید.

درباره تفاوت  پانل راک و پانل راک ریلی  و  پانل راک ریلی اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

سیستم های دستی

این موارد اولین پاسخ برای مقابله با آتش سوزی است و به موجب مقررات آتش سوزی برای انبارهای کوچک و کم خطر توصیه می شود. در انبارهای بزرگ با قفسه های فلزی یا آنهایی که بار آتش بیشتری دارند، از این وسایل علاوه بر تجهیزات آتش نشانی خودکار استفاده می شود.

معمولاً این سیستم ها زمانی توصیه می شود که انبار دچار آتش سوزی ناچیز یا آتش سوزی در حال گسترش باشد.

 

سیستم های اعلام خطر و دزدگیر خودکار آتش سوزی
برای به حداقل رساندن خسارت ناشی از آتش، پیدا کردن آتش درست در هنگام شروع، بسیار مهم است. دستگاه هایی وجود دارند که می توانند از طریق شاخص های خاص، آتش سوزی را تشخیص دهند: وجود دود، شعله ور یا افزایش دما.

ردیاب های حرارتی در ساختمان هایی که ارتفاع آنها تا 6 متر است مفید هستند. آشکارسازهای اشعه ماوراء بنفش فقط در مواردی که حساسیت شعله های قابل مشاهده در مراحل اولیه آتش سوزی و همچنین در هنگام احتراق مایعات قابل اشتعال وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرند.

آشکارسازهای دود، چه نوری و چه آسپیراتیو، بیشترین استفاده را در انبارها و قفسه های فلزی دارند. در ساختمان هایی که تا 12 متر ارتفاع دارند، در سقف (جایی که گازهای قابل احتراق جمع می شوند) نصب می شوند و طبق مقررات آتش سوزی توزیع می شوند.

با شروع آتش سوزی، دتکتورهای دود نوری تغییراتی در کدورت هوا به دلیل وجود دود تشخیص می دهند. سپس، سنسور در کنترل پنل مرکزی زنگ خطر را به صدا در می آورد که تحت نظارت مداوم است.

 

به نوبه خود، آشکارسازهای دود آسپیراسیون تنها دارای یک سنسور متمرکز (معمولاً حسگر بسیار حساس) و شبکه ای از لوله ها با حفره های کالیبره شده در سراسر انبار پخش می شوند (یک دهانه معادل یک سنسور). سیستم نمونه هایی از هوا را از طریق این orifices از اتاق جمع می کند و آنها را تجزیه و تحلیل می کند. در صورت بروز آتش سوزی، تجهیزات حسگر آن را تشخیص داده و زنگ خطر را به صدا در می آورد.

ویژگی های انبار های مواد شيميايی و سموم چیست را در این مقاله بخوانید.

 

امنیت قفسه های فلزی و انبارها در برابر آتش

 

سیستم های کنترل آتش و کنترل خودکار

سیستم های آبپاش اتوماتیک رایج ترین سیستم های اطفای حریق در ساختمان های ذخیره سازی کالاها هستند که استفاده می شوند.

آنها از شبکه ای از لوله های آب تحت فشار تشکیل شده اند که مجهز به نازل های تخلیه (آبپاش) هستند که به طور مناسب در انبار توزیع شده اند، به عنوان مثال، داخل قفسه های فلزی، نازل های آبپاش توسط یک ماده حساس به گرما پوشانده شده است که هنگام استفاده از آنها، آنها را بسته نگه می دارد.

فقط آبپاش ها در منطقه آسیب دیده در هنگام آتش سوزی فعال می شوند و درصورتی که از دمای خاصی بالاتر رفته باشد (معمولاً بین 68 تا 74 درجه سانتیگراد)، اجازه می دهند آب آزادانه پاشش شود.

هنگامی که روشن می شود، آب در مقابل صفحه دفع کننده اسپری می شود و در یک الگوی اسپری قطرات آب ریز ایجاد می کند که ناحیه مشخص شده را به طور یکنواخت خیس می کند. در این روش به دلیل فشار آب صدمات محدودی دیده می شود.

 

توزیع آبپاش باید با توجه به فاکتورهای زیادی طراحی شود، از جمله این موارد:

کالاهای ذخیره شده
حداکثر ابعاد بار
بسته بندی، جعبه، پلاستیک (نه تنها آنهایی که کالاها را می پوشانند، بلکه آنهایی را نیز که درون آن قرار دارند)، پالت های چوبی …
روش نگهداری: در فضای باز، در قفسه های پالت، در قفسه هایی با قفسه های فلزی و غیره
ارتفاع سیستم های انبارداری و ساختمان

آبپاش ها را می توان در سقف ساختمان هایی که تا 13.5 متر ارتفاع دارند نصب کرد اما بیشتر از این ارتفاع توصیه نمی شود. دلیل این امر این است که انرژی حاصل از گازهای گرم قبل از رسیدن به آتش، قطرات آب را تبخیر می کند. برای رفع این وضعیت، آبپاش ها را می توان در سطح متوسط ​​رک ها قرار داد.

 

درمورد انبارهای خودکار، آبپاش ها در سقف و آبپاش های درون قفسه فلزی در بلوک ها نصب می شوند. ممکن است لازم باشد آبپاش ها را در هر یک از سطوح، به طور خاص، در فضاهای بین بارهایی که به صورت قیف عمل می کنند قرار دهید تا گازهای گرم افزایش یابد.

 

در مرحله اولیه خود، آتش سوزی به صورت عمودی پخش می شود. “اگر بتوانید آتش را در این مرحله کنترل کنید، آن را به سایر مناطق انبار پخش نمی کند و فقط روی چند بار واحد اثر می گذارد.”

 

سیستم های استخراج دود

سیستم های کنترل و استخراج دود به اندازه عناصر آتش نشانی خودکار بسیار مهم هستند.

دود و گازهای سمی ناشی از آتش سوزی تا سقف ساختمان انبار بالا می رود، در آنجا انباشته می شوند و غلیظ می شوند و منطقه را پر می کنند، تا جایی که مردم به آنجا برسند (که اقدامات تخلیه را پیچیده می کند).

دمای زیاد دودهای گرم، که در قسمت های بالایی ساختمان انبار جمع می شود، مقاومت روکش قفسه فلزی و خود ساختمان را تا جایی که می تواند سقوط کند، به میزان قابل توجهی تضعیف می کند.

استخراج دود را می توان با باز کردن هواکش در روکش که به بیرون راندن دود کمک می کند و همچنین گازهای سمی داغ و سمی از آتش سوزی می شود به راحتی انجام داد. علاوه بر این، استخراج دود همراه با مداخله آبپاش های اتوماتیک به پایین آمدن دمای این گازها در سطحی کمک می کند که در غیر این صورت به ساختار آسیب می رساند.

 

سایر سیستم های آتش نشانی

برخی از انبارها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند، چه برای کالاهای ذخیره شده و چه به دلیل شرایط محیطی یا سازنده که مستلزم ورود سیستم های آتش نشانی و ایمنی سفارشی است.

به عنوان مثال، در انبارهایی با محصولات مایع قابل اشتعال، معمولاً سیستم های ایمنی آتش سوزی فوم را در خود جای می دهد. به طور معمول، شیرهای تخلیه کف فوم یا انژکتورهای مایع سازنده کف در سیستم آبپاش نصب می شوند.

از طرف دیگر، اتاق های انبارداری یخ زده یا سردخانه که به قفسه بندی سردخانه مجهز هستند، نیازبه مراقبت ویژه دارند. از آنجا که آنها زیر 0 درجه سانتیگراد کار می کنند، نصب سیستم آبپاش اتوماتیک استاندارد امکان پذیر نیست.

با این وجود، سه گزینه وجود دارد:

یک سیستم آبپاش اتوماتیک خشک و دارای هوای تحت فشار را نصب کنید و فقط در صورت بروز آتش سوزی آن را تخلیه کنید.
یک سیستم آبپاش خودکار پیش از اقدام را نصب کنید. با شکستن پوشش حرارتی فعال می شود و همچنین، هنگامی که یک ردیاب اتوماتیک (به عنوان مثال، برای دود) تأیید می کند که در واقع آتش سوزی وجود دارد. در انبارهایی که تخلیه آب تصادفی می تواند مضر باشد، بسیار مؤثر است.
سیستم های کاهش هوا را نصب کنید (به خصوص در محفظه های ذخیره سازی منجمد که هیچ کس در آن کار نمی کند). این سیستم نیتروژن را به صورت کنترل شده به انبار تزریق می کند و از غلظت اکسیژن کاسته می شود و این امر مانع از انتشار یک لکه می شود.

در مورد استاندار قفسه بندی انبار بیشتر بدانیم.

 

انبار امن

محافظت از پرسنل و تضمین عملیات ایمن در انبار باید اولویت اول همه افراد یک شرکت باشد. آتش سوزی اتفاق می افتد و پدیده ای نیست که بتوان از آن بطور کامل اجتناب کرد، زیرا همیشه خطر آتش سوزی وجود دارد. به همین دلیل، طراحی و پیشگیری در کاهش پیامدهای ناشی از آتش سوزی، دود، گرما یا حتی آب مورد استفاده برای خاموش کردن آتش بسیار مهم است.

اقدامات حفاظتی منفعل و فعال برای مناسب سازی تأسیسات با سطح ایمنی مناسب برای پرسنل و کالاهای موجود در انبار، ضرر و زیان و برای به حداقل رساندن کار و تجارت ضروری است.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *