مقالات بایگانی اسناد

نحوه آرشیو مجموعه های عکاسی

نحوه بایگانی عکس های کاغذی

بایگانی عکس

 

نحوه آرشیو مجموعه های عکاسی

متاسفانه عکس ها آنطوری که می خواهیم ساخته نشده اند که برای همیشه ماندگار بمانند و طول عمر داشته باشند. زیرا عکس ها از مواد حساس، شکننده و آسیب پذیری تشکیل شده اند که ممکن است،گاهی بسیار طولانی تر از آرشیو آنچه برای آن ها در نظر گرفته شده است عمر کنند.

در این مقاله ما به بررسی عواملی که باعث از بین رفتن و نابودی عکس ها می شوند می پردازیم و همچنین مواردی را مطرح می کنیم که با استفاده از آن ها از طولانی شدن عمر عکس ها هنگام بایگانی و آرشیو آن ها اطمینان حاصل نمایید.

درباره عملکرد بایگانی ریلی  بیشتر بدانید.

عوامل از هم پاشیدن و خراب شدن عکس ها

رطوبت
درجه حرارت
نور
مواد شیمیایی
آفات
سهل انگاری
عوامل جسمی
آتش
آب
سرقت و خرابکاری (شخصی که باید خودتان تحقیق کنید!)

 

درباره تفاوت قفسه بایگانی  و قفسه بایگانی ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

بررسی عوامل خراب شدن عکس ها

1. رطوبت

رطوبت، میزان نم موجود در هوا است که دقیق تر با عنوان رطوبت نسبی [RH] شناخته می شود. RH مهم ترین عاملی است که باعث از بین رفتن عکس های شما می شود. تمام فرآیندی که باعث فرسوده شدن عکس های شما و غیر قابل استفاده شدن می شوند، با رطوبت به وجود می آیند. RH بالا با سرعت بالایی باعث از هم گسیختگی عکس هایتان می شود.

RH بالا همچنین می تواند باعث موارد زیر شود:

منجر به رشد قارچ
چسبندگی عکس ها
پیچ و تاب خوردن عکس ها

یک RH کم (خشک) می تواند باعث موارد زیر شود:

شکنندگی عکس ها
شکسته شدن عکس ها

درباره تفاوت قفسه کتابخانه و قفسه کتابخانه ریلی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

تغییر مداوم رطوبت از رطوبت ساکن و ثابت می تواند زیان بیشتری به عکس ها برساند. زیرا تغییر مداوم رطوبت باعث می شود عکس های شما مدام در حال انبساط و انقباض باشند و تحت فشارهای زیادی قرار می گیرند.

 

نحوه آرشیو عکس ها

 

شما باید RH را تا حد ممکن پایین نگه دارید (کمتر از 30٪ RH) و تا حد امکان پایدار باشد. می توانید به راحتی با یک رطوبت سنج میزان رطوبت را اندازه گیری نمایید و مقدار آن را ثابت نگه دارید.

 

بنابراین، در مورد جایی که عکس های خود را نگهداری یا بایگانی می کنید فکر کنید:

انبار خانه به طرز چشمگیری مرطوب است، بنابراین از نگهداری یا بایگانی عکس ها در انبار خودداری نمایید.
به همین ترتیب، یک اتاق زیر شیروانی ممکن است خیلی خشک باشد.
عکس های خود را از پشت بایگانی کنید.
آنها را بر روی دیوارهای رو به شمال سرد آویزان نکنید.
عکس های خود را به دور از منابع رطوبت زا مانند آشپزخانه ها و حمام ها نمایش دهید.
اگر عکس های خود را در جعبه ها بایگانی کنید، عالی است، زیرا این صندوق ها از عکس های شما در برابر تغییر سطح رطوبت محافظت می کنند.

درباره قفسه بایگانی کشویی شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

2. درجه حرارت

کنترل دما باعث می شود که عکس های شما دیرتر خراب شوند. هر چه گرم تر باشد، عکس های شما سریع تر خراب می شوند.

مانند RH، دمای استاتیک بهتر از درجه حرارتی است که به طور مداوم در حال تغییر است. عکس های خود را در حد ممکن در دمای پایین نگه دارید که ممکن است کمی تغییر کند.

 

شما ممکن است متوجه آن نشوید، اما درجه حرارت بالاتر چرخه عمر برخی از آفات حشره را تسریع می کند. بنابراین، هر چه گرم تر باشد، آفات حشرات بیشتری را می توانید در مجموعه عکس های خود مشاهده کنید! (برای اطلاعات بیشتر به نکته 5 مراجعه کنید)

 

3. نور

به طور کل نور به عکس های شما آسیب می رساند، اما نور با غلظت بالای نور آبی و ماوراء بنفش [UV] مانند نور روز و نور فلورسنت فیلتر نشده بیشترین آسیب را دارد.

نور باعث محو شدن می شود. نور همچنین باعث می شود کاغذها و تابلوهایی که ممکن است عکس شما روی آن چاپ شده یا سوار شده باشد، رنگ ببندد و شکننده شود.

آسیب نور تجمعی است و قابل برگشت نیست. یک راه حل ساده این است که عکس های خود را در تاریکی مانند جعبه یا کمد، بایگانی کنید. اگر آنها را در معرض نمایش هستند، سعی کنید آنها را از پنجره دور نگه دارید.

 

آرشیو عکس چیست

4. شیمیایی

این یعنی آلاینده ها. آلاینده ها می توانند گرد و غبار، پوست، مو، الیاف، دوده و گرده باشند که باعث ایجاد خاک، ساییدگی می شوند و باعث جذب آفات و باکتری ها می شوند. همچنین آلاینده ها می توانند از گازهای هوایی، رنگ ها، چسب ها و مواد خوشبو کننده هوا باشند. این گازها می توانند باعث محو شدن و تغییر رنگ عکس های شما شده و باعث شود که کاغذ و کارت شکننده شوند.

 

مواد تمیز کننده عکاسی

کنترل آلاینده ها بسیار آسان است. اطمینان حاصل کنید عکس های خود را تمیز و مرتب در مناطق امنی نگه می دارید. گرد و غبار با یک پارچه میکرو فیبر در مناطقی که عکس های شما در آن قرار دارد نیز ایده خوبی است.

سعی کنید در مناطقی که از آن ها استفاده می کنید و عکس های خود را بایگانی نکنید، از هیچ گونه ذرات معلق در هوا، رنگ ها، خوشبو کننده هوا و موارد دیگری که گازها را در هوا قرار می دهند استفاده نکنید. اگر در حال نقاشی هستید، یا فرش جدیدی در آن قرار گرفته است، عکس های خود را به یک منطقه غیرمترقبه منتقل کنید.

 

5. آفات

عکس های شما مواد غذایی برای قارچ ها و حشرات هستند. آنها در معرض خطر قارچ، حشرات، جوندگان و پرندگان قرار دارند. این آفات می توانند باعث از بین رفتن کامل تصویر، تغییر رنگ و رنگ آمیزی شوند.

بهترین توصیه برای کاهش خطر آفات تمیز کردن منظم است. اطمینان حاصل کنید که در امتداد پنجره ها و درهای اطراف آن را بررسی می کنید، زیرا در اینجا حشرات به شما دسترسی پیدا می کنند. بیشتر آلودگی های حشرات در اثر لانه های پرنده ایجاد می شوند، زیرا خانه خوبی برای آفات ایجاد می کنند، بنابراین اگر لانه دارید، این مناطق را برای حشرات بررسی کنید.

شما می توانید با استفاده از مانیتور حشرات مانیتور آلودگی آفات شوید که می تواند موضوعی را برجسته کند که شاید از آن آگاهی نداشته باشید و به شما امکان می دهد سریع تر جلوی آن را بگیرید.

 

کمد آرشیو شرکت اوژن سیستم جهان برای نگهداری و جلوگیری از آسیب دیدگی فیلم، عکس و آرشیو طراحی و تولید شده است. با استفاده از این محصول طول عمر اطلاعات و اسناد الکترونیکی بیشتر خواهد شد.

 

6. سهل انگاری

آیا عکس های شما همه در یک جعبه کفش جمع شده اند؟ آیا آنها در یک کیسه پلاستیکی در کمد نگهداری می شوند؟ این همان معنای غفلت یا سهل انگاری است.

عکس های شما ممکن است در جعبه های مقوایی قدیمی یا پاکت های کاغذی قهوه ای باشند. این جعبه ها و پاکت ها به احتمال زیاد از موادی ساخته شده اند که هرگز برای ذخیره طولانی مدت مجموعه گرانبهای شما منظور نشده اند. این جعبه ها و پاکت ها با گذشت زمان اسیدی تر می شوند و باعث خراب شدن سریع تر عکس های شما می شود.

این جعبه ها و پاکت ها نیز با گذشت زمان از هم جدا می شوند و ضایعات حاصل از آن ها روی عکس های شما می ریزد که به مرور زمان باعث سایش و خاکی شدن عکس ها می شوند.

علاوه بر این جعبه ها و پاکت هایی که هنگام استفاده بار اول به نظر با کیفیت و با دوام می رسند با افزایش سن استحکام خود را از دست می دهند.

و همچنین آخرین مورد این است که هنگام جمع آوری جعبه های سنگین و پاکت ها ممکن است کف جعبه جدا شود یا سقوط کند که آسیب های جبران ناپذیری به عکس های شما خواهد رساند.

 

همچنین مهم است که در مورد آنچه ممکن است با عکس های شما محصور شود، مانند گیره های کاغذ، نوارهای لاستیکی، نوار چسبنده و پاکت های پلاستیکی، فکر کنید. اینها ممکن است بی نظیر به نظر برسند، اما می توانند صدمات جبران ناپذیری از جمله لکه های زنگ زدگی، زردی و تغییر رنگ در عکس ها ایجاد کنند.

 

بایگانی عکس

 

7. عوامل جسمی

هنگام دست زدن به عکس ها به راحتی به آن ها آسیب وارد می کنیم. اگر روی شیشه باشد، مثلاً یک صفحه شیشه ای، ممکن است عکس هایتان شکسته، تراشه و ترک خورده شوند.

عکس ها به راحتی توسط چربی موجود در پوست شما آسیب می بینند و به همین دلیل است که هنگام دست زدن به عکس های گرانبهای خود، همیشه باید دستکش نیتریل بپوشید.

 

همچنین مقاله نحوه بایگانی اسناد در زونکن را مطالعه کنید.

 

8. آتش و 9. آب

تهدیدی که آتش برای عکس های شما ایجاد می کند، آشکار است. اخیراً نمونه های بی شماری از خسارات وارده به آتش سوزی به هنگام نگهداری اشیاء تاریخی و ساختمان ها دیده شده است.

 

خسارت ناشی از آتش

شما باید تمام اقدامات منطقی را برای جلوگیری از آتش سوزی انجام دهید، نه تنها برای امنیت شخصی خود بلکه برای مجموعه های غیر قابل تعویض.

عکس های شما در معرض آسیب آب در اثر نشت، جاری شدن سیل یا سرریز تصادفی مانند ضربه زدن به یک فنجان چای است. همیشه باید سعی کنید در یک منطقه تمیز و بدون آب کار کنید و اگر نوشیدنی دارید، آن را از جایی دور کنید که می تواند خسارت وارد کند.

 

زهکشی ها و برآمدگی های خود را برای انسداد بررسی کنید و بعد از یک دوره هوای سرد بررسی کنید که لوله های نشتی ندارید. پیشگیری بهتر از درمان است، در صورت امکان، شما باید عکس های خود را به دور از منابع آب و حداقل 15 سانتی متر از کف آن ذخیره کنید.

 

آرشیو عکس

 

من یک خبر خوب در مورد سیل و عکس های خانوادگی گرانبها صاحب آن دارم. سیل ناشی از سرریز رودخانه بود. کلیه عکس های خانوادگی غیر قابل تعویض صاحب در کشوی پایین قفسه چوبی ذخیره شده بود. سیل از سطح کشو فراتر رفت و هنگامی که سیل در حال بازگشت بود، کشو به سرعت گیر کرد. مالک ناامید فکر کرد که همه چیز را از دست داده است. با این حال، هنگامی که او در نهایت موفق به باز کردن کشو شد، عکس ها کاملاً خشک و آسیبی ندیده بودند.

آب چوب را متورم کرده بود و درب کشو مهر و موم شده بود که عکس ها را ایمن نگه می داشت!

 

من از این اتفاق در دفاتر ثبت خبر شنیده ام. جعبه های بایگانی ساخته شده از کارت، پس از فاجعه در آب قرار گرفته اند، اما محتویات آنها را کاملاً خشک و بکر باقی مانده اند. استدلال بسیار خوبی برای ذخیره صحیح عکس های شما است.

 

نکته آخر

نکته آخر اینکه چه چیزی باعث از هم پاشیدن عکس ها می شود این است که این خود عکس ها هستند. عکس ها شامل مواد شیمیایی پیچیده ای هستندد. به عنوان مثال، چاپ های آلبوم حاوی گوگرد باعث زرد شدن آنها می شود. منفی نیترات سلولز (همانطور که در تصویر نشان داده شده است) اسید نیتریک تولید می کند که باعث شکننده شدن پلاستیک می شود، تصویر را سفید می کند و در نهایت باعث از بین رفتن کامل می شود.

مراقبت از عکس های شما به راحتی انجام می شود. فقط به کمی فکر و برنامه ریزی نیاز دارد. با مراقبت از عکس هایتان می توانید اطمینان حاصل کنید که از آنها برای سال های طولانی می توانید لذت ببرید.

 

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع:

preservationequipment.com/Blog/Blog-Posts/How-to-care-for-photographic-collections

www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *