مقالات نگهداری کالا

قفسه بندی انبار مواد غذایی

قفسه بندی مواد غذایی

قفسه بندی مواد غذایی

 

قفسه بندی انبار مواد غذایی

انبارهای توزیع غذا به دلیل عملکرد و رعایت مقررات، با چالش های منحصر به فرد مدیریت مواد غذایی روبرو هستند. این که شما کالاهای خشک، سرد، یخچال یا یخ زده استفاده می کنید، استانداردهای بهداشت، رعایت بهداشت و کارایی ذخیره سازی قفسه بندی انبار مواد غذایی در نگهداری آن ها مشابه هستند. برای اطمینان از ذخیره سازی بهینه و جریان مواد غذایی چه کاری می توانید انجام دهید؟

انبارهای غذایی دارای اشکال، اندازه و چالش های مختلفی هستند. ماموریت آنها ممکن است به چرخش بسیار سریع یا ذخیره طولانی مدت بارهای مختلف مواد غذایی نیاز داشته باشد، از گوشت منجمد گرفته تا پالت رشته تا موارد جعبه های نوشابه. اگرچه انواع مختلفی وجود دارد، اما متداول ترین آنها ذخیره سازی خشک، ذخیره سازی منجمد و انبار یخچال یا همان قفسه بندی سردخانه ای است. برخی از آن ها به تاسیسات تولیدی متصل هستند در حالی که برخی دیگر به صورت مستقل عمل می کنند.

درباره انتخاب مناسب جهت قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

چالش های نگهداری مواد غذایی

اگرچه انبارهای مواد غذایی با موضوعات ذاتی در هر مرکز توزیع روبرو هستند (هزینه های نیروی کار، استفاده از فضا، کارایی چیدن، خطاها، بهره وری و غیره)، اما چندین چالش منحصر به فرد دارند. این موارد عبارتند از:

انطباق HACCP (تجزیه و تحلیل خطرات و نقطه کنترل بحرانی)
مقررات آلی و انطباق
کنترل آفات
محافظت غذایی (سرویس های بهداشتی، کنترل دستیابی)
بار آموزش بالاتر از انبارهای دیگر

برخی از راه هایی که باید در سیستم های قفسه بندی مواد غذایی خود بکار ببندید چیست؟

درباره تفاوت قفسه ایزی راک  و قفسه ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

سیستم های قفسه بندی مواد غذایی

سیستم های رک در این امکانات ذخیره سازی مواد غذایی معمول است، اما باید طوری طراحی شوند که حداکثر ایمنی را داشته باشند. انبارهایی که دارای مواد غذایی هستند، اغلب باید از مقررات ایمنی و بهداشت دقیق تری نسبت به یک انبار معمولی پیروی کنند. مواردی مانند توانایی سازماندهی، تمیزکاری و کار با سیستم های آب پاش باید مورد توجه قرار گیرند.

 

عملکرد مواد غذایی معمولاً نسبت به انبارهای دیگر گران تر است، به ویژه اگر محصولات عمده را در کولر یا فریزر ذخیره می کنید. این به معنای تأکید بر بسته بندی حداکثر تعداد پالت در فضا است. این شرایط از نظر طراحی و نتیجه تقریباً یکنواخت پیچیده هستند و بیش از اندازه گیری و یافتن رک متناسب ، به توجه بیشتری نیاز دارند.

درباره تفاوت قفسه پالت و  قفسه پالت اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

نسبت ارتفاع به عمق

قفسه پالت معمولی شما ممکن است متناسب با نیازهای یک انبار ذخیره مواد غذایی پیچیده با نیاز آن برای استفاده بهتر از فضای و مطابقت با مقررات باشد. نسبت ارتفاع به عمق را که معمولاً شش به یک است در نظر بگیرید. قفسه های استاندارد هرگز نمی توانند با اطمینان از این نسبت فراتر روند، اما سیستم های مهندسی شده این توانایی را دارند كه به شما اجازه می دهد در صورت وجود ارتفاع سقف شفاف در یك لایه دیگر از انبار پالت، فشرده شوید.

 

پالت ها را از سطح کف بالا ببرید

انبارهای مواد غذایی باید تیرهای سطح کف را نصب کنند تا پالت های ذخیره شده را از کف بلند کنند. این امر ضمن کاهش احتمال تماس پالت مواد غذایی با آلاینده های محیطی، نظافت و بهداشت را آسان می کند.

درباره تفاوت  قفسه بندی پانل راک و قفسه بندی  پانل راک ریلی  و  قفسه بندی پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

انطباق کد لرزه ای

ما در مورد سازگاری رک لرزه ای به طور گسترده بحث کرده ایم. برای انبارهای مواد غذایی خیلی متفاوت از دیگران نیست، اما هنوز هم جای بحث دارد. از آنجا که بارهای موجود می توانند بسیار سنگین باشند (پالت های یخ زده، انواع نوشیدنی ها)، ممکن است قفسه ریزتر از آنچه را که کد مجاز می داند تضمین کنند. با توجه به طول عمر مطلوب یک ساختمان در این صنعت، اطمینان از سازگاری رک شما بسیار مطلوب است.

 

چرخش موجودی و قابلیت ردیابی بالا

چیدن از کارتن خودجریان در یک مرکز توزیع غذا اکثر انبارهای مواد غذایی با چرخش بسیار زیاد که توزیع مواد غذایی برای اولین بار و اولین بار را تضمین می کند، رشد می کنند. این جایی است که عملیات جابجایی مواد به خوبی طراحی شده می تواند باعث صرفه جویی در وقت و کمک به ساده سازی کار شود. قفسه های پالت راک خودجریان به طور خودکار مفهوم FIFO را به روشی ساده و پایدار برای بارهای پالت شده اجرا می کنند. رک های کارتن دار به کارگران کمک می کند تا فقط مورد مشخص یا SKU را انتخاب کنند. هنگام پر کردن سفارشات، ذخیره سازی جریان می تواند با WMS شما کار کند تا تاریخ و محصول را ردیابی کند تا اطمینان حاصل شود که به ترتیب مناسب کنار گذاشته شده و انتخاب می شود.

توجه داشته باشید که برخی از تأسیسات غذای منجمد بر تراکم ذخیره تأکید دارند، گاهی اوقات از قفسه های محرکه استفاده می کنند که باعث چگالی بیش از میزان انتخاب می شوند و می توانند بر اساس یک مفهوم آخرین و اولین بار کار کنند. این امر هنگامی که محصول پالت سازی شده با سفارش نسبتاً کوتاه پردازش و به صورت عمده ارسال می شود، به خوبی کار می کند.

 

پنج اشتباه معمول در ذخیره سازی مواد غذایی برای انبارها

همانطور که هر کسی که در انبار غذا کار کرده است می تواند به شما بگوید، ذخیره امن غذا در انبارها می تواند یک تجارت دشوار باشد.

دلیل خوبی برای این امر وجود دارد، زیرا هر نوع غذای ذخیره نشده به طور نامناسب می تواند سلامت و ایمنی زیادی را برای مشتریان و کارگران به همراه داشته باشد، و هیچ چیزی از ضرر عظیم درآمدی که می تواند در هنگام بیرون انداختن تمام غذاهای خراب داشته باشد، ندارد.

همچنین مقاله  قفسه بندی انبار متحرک یا قفسه بندی انبار ثابت؟ را مطالعه کنید.

در حالی که هر انبار متفاوت است، اما هنوز هم ممکن است در دنیای ذخیره مواد غذایی مسائل معمول دیده شود که هر انباری می تواند برای جلوگیری از آنها کار کند. اگر در انبار غذا هستید و به کمک کمکی در جلوگیری از حداقل مسائل آسان تر احتیاج دارید، نکاتی را باید بخاطر بسپارید:

 

1- کنترل نامناسب دما

اولین، بزرگترین و در عین حال آسان ترین قدم در ذخیره سازی غذا، اطمینان از تنظیم همه چیز در دمای مناسب است. این امر می تواند ناشی از چند مورد باشد:

فریزرها به درستی کار نمی کنند، درهای بسته بندی نشده به درستی اجازه می دهند هوای سرد یا گرم زیادی به یک منطقه تحت کنترل دما برسد، یا از توزیع هوا به درستی از منافذ جلوگیری می شود. اطمینان حاصل کنید که همه مهر و موم ها و دریچه ها را در یک منطقه مشخص بررسی کنید، کمی وقت بگذارید تا ذخیره سازی صنعتی مانع گردش هوا نشود و به خاطر داشته باشید که باید هر محصول در چه دمایی ذخیره شود تا همه چیز امن و ایمن باشد. به درستی نگهداری می شود.

 

2- آلودگی متقاطع

دقیقاً مانند آشپزخانه، محصولات غذایی خاصی وجود دارد که باید برای جلوگیری از مشکلات بهداشتی و آلودگی، از دیگران دور نگه داشته شود. دستورالعمل های ارائه شده در مورد هر کالایی را که ذخیره می کنید بررسی کنید تا مطمئن شوید از چگونگی و مکان نگهداری آن، داشتن چه غذاهایی می توان در کنار آن ها و چه غذاهایی برای جلوگیری از پخش میکروب یا بو در اطراف خود جلوگیری کرد و سعی کنید همه چیز را در NSF نگه دارید. قفسه بندی مواد غذایی برای اطمینان از اینکه آلاینده های احتمالی در محل خود نگهداری می شوند و همه محصولات تا حد ممکن تازه هستند.

 

3- چرخش نامناسب محصول

اولین ورودی در اولین فروش (یا FIFO) یک روش معمول در بسیاری از انبارها برای اطمینان از چرخش مناسب محصول است، اما در ذخیره سازی مواد غذایی و یا خدمات این عملا یک ضرورت است. مواظب تاریخ انقضا و تاریخ فروش باشید تا مطمئن شوید غذایی که لازم است در قفسه ها باشد آماده است و با طولانی شدن طولانی در انبار از فساد جلوگیری کنید.

 

4- آب ایستاده و رطوبت بالا

در مکان هایی که درجه حرارت یا رطوبت دائما زیاد است، تجمع آب در مکان های مطبوع معمول است و می تواند به راحتی در فساد و مشکلات محصول کمک کند. برای جلوگیری از ورود آب از بیرون، نشت و ترک دیواره ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که تمام تنظیمات دما به درستی تنظیم شده اند تا از رطوبت و یا شبنم در محل های ذخیره سازی خود جلوگیری کنید.

 

5- روش های بهداشتی نامناسب

ذخیره مواد غذایی به بالاترین استانداردهای روش بهداشتی برای جلوگیری از فساد و جلوگیری از اتلاف محصول نیاز دارد، اما ما آن را دریافت می کنیم، همه چیز اتفاق می افتد. برنامه ها بیش از حد زیاد می شوند، کارمندان بیش از حد مالیات می گیرند و برای رسیدن به مهلت مقرر مجبورند گوشه ها را کوتاه کنند و این موارد می تواند در بهداشت محصولات شما تأثیر بگذارد. اطمینان حاصل کنید که برنامه های شما رعایت شده و هر قدم ممکن برای تمیز کردن محل های ذخیره سازی و جلوگیری از آلودگی خارجی محصولات غذایی برداشته شده است. شرم آور خواهد بود که ببینید محصولات شما به دلیل عدم تطابق سرویس بهداشتی فقط به دلیل تصادفات حتی پس از انجام بقیه مراحل نیز خراب می شوند، درست است؟

شرکت اوژن سیستم جهان به منظور ارتقای نحوه ی نگهداری و قفسه بندی مواد غذایی دست به ساخت قفسه بندی سردخانه ایی و قفسه های گالوانیزه زده است که این محصولات را هم اکنون می توانید در سایت اوژن مشاهده نمایید و برای خرید قفسه با مشاوران متخصص ما تماس بگیرید.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

منبع: www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *