مقالات نگهداری کالا

قفسه بندی FIFO در مقابل LIFO

قفسه بندی FIFO در مقابل LIFO

قفسه بندی FIFO در مقابل LIFO

قفسه بندی FIFO در مقابل LIFO
نوع سیستم قفسه بندی انباری که برای انبار خود انتخاب می کنید می تواند تأثیر بسزایی بر ظرفیت قفسه بندی انبار، مدیریت موجودی و بهره وری انبار داشته باشد. انتخاب نوع مناسب سیستم قفسه بندی انبار برای انبار شما، چه LIFO و چه FIFO، به انواع محصولاتی که قفسه بندی می کنید و همچنین فرایندهای انبار شما بستگی دارد. اوژن، طیف گسترده ای از هر دو سیستم رکینگ LIFO و FIFO را به منظور راه حل های قفسه بندی انبار به شما ارائه می دهد. در ادامه به تفصیل به این دو روش می پردازیم.

درباره انتخاب مناسب جهت قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

لایفو در انبار

قفسه بندی انبار LIFO چیست؟

قفسه بندی انبار LIFO یا “Last-Input-First-Output”، (آخرین ورودی – اولین خروجی) به سیستمی گفته می شود که آخرین پالت بارگیری شده در قفسه فلزی اولین باری باشد که برداشته می شود. این بدان معناست که هر پالت بارگیری شده در سیستم رکینگ پالت LIFO تا زمانی که بار دیگری در مقابل آن ها نباشد در آنجا می مانند. به دلیل ماهیت سیستم های قفسه بندی انبار LIFO، از آن ها به طور ایده آل برای قفسه بندی محصولاتی استفاده می شود که منقضی نمی شوند یا زمان اضافه ایی که نگهداری می شوند خاصیت خود را از دست نمی دهند، و همچنین می تواند برای قفسه بندی مقادیر زیادی از محصولات مشابه مفید باشد.

درباره تفاوت ایزی راک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

درباره قفسه راک صنعتی شرکت اوژن بیشتر بدانید.

فابفو انبار

 

قفسه بندی انبار FIFO چیست؟

قفسه بندی انبار FIFO یا “First-In-First-Out”، (اولین ورودی – اولین خروجی)، یک سیستم قفسه بندی انبار است که در آن محصولات به ترتیب ورود انتخاب می شوند. این بدان معنی است که پالتی که برای طولانی ترین مدت در قفسه نگهداری می شود اولین پالتی خواهد بود که جمع می شود. این باعث می شود قفسه بندی پالت FIFO برای قفسه بندی کالاهای فاسدشدنی و سایر محصولات با ماندگاری محدود، ایده آل باشد و نیاز به چرخش محصولات به منظور برداشت و بارگیری محصول را نفی می کند.

First-in ، first-out یا FIFO، نوعی مدیریت موجودی است که اجازه می دهد موجودی که ابتدا در سیستم قفسه قرار داده می شود ابتدا حذف شود. سیستم های راک FIFO برای مشتریانی که به چرخش سریع سهام نیاز دارند، نرخ گردش مالی بالایی برای موجودی کالا یا کالاهایی که تاریخ انقضا دارند ذخیره می کنند، ایده آل است. به عنوان مثال ، برنامه های ذخیره سازی مواد غذایی FIFO امکان جابجایی مداوم محصول را فراهم می کند و از این امر که هیچ موجودی خراب یا هدر نرود جلوگیری می کند.

با داشتن طیف متمایز از سیستم های رک FIFO ، مطمئنا گزینه FIFO rack را که برای انبار یا مرکز توزیع شما مناسب است پیدا خواهید کرد.

درباره تفاوت قفسه پالت و  قفسه پالت اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

مزایای قفسه بندی انبار LIFO

افزایش بهره وری

استفاده از سیستم قفسه راک LIFO با چگالی بالا در انبار می تواند به افزایش بهره وری کمک کند. دلیل این امر این است که، به جای اینکه برای بارگیری پالت ها به پشت سیستم قفسه بندی انبار بروید و سپس به جلو بروید تا آن ها را بازیابی کنید، پالت ها را می توان از همان راهرو بارگیری و تخلیه کرد. علاوه بر این، یک سیستم LIFO به خوبی سازمان یافته، مانند یک درایو در سیستم رکینگ، می تواند برای تحویل و ارسال قفسه بندی انبار با محصولات قفسه بندی شده در “اجرای روزانه” یا “مصرف” تنظیم شود تا فرآیندهای انبار شما ساده شود و بهره وری به حداکثر برسد.

افزایش ظرفیت قفسه بندی انبار

سیستم های قفسه بندی پالت LIFO همچنین برای افزایش ظرفیت قفسه بندی انبار در یک انبار ایده آل هستند. دلیل این امر آن است که بسیاری از سیستم های رکینگ LIFO با چگالی بالا برای بارگیری و تخلیه محصولات فقط به یک راهرو احتیاج دارند. این بدان معنی است که بیشتر فضای کف موجود می تواند به عنوان قفسه بندی انبار محصول مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که مقدار فضای مورد نیاز برای راهروها به حداقل می رسد. علاوه بر این، اوژن، سیستم های با کیفیت پالت LIFO را تولید می کند که می تواند برای به حداکثر رساندن ظرفیت قفسه بندی انبار در هر انبار سفارشی شود. در واقع، بسیاری از سیستم های قفسه بندی ما می توانند از نظر ارتفاع، طول و عمق متناسب با انبار و موجودی شما سفارشی سازی شوند.

درباره تفاوت  پانل راک و پانل راک ریلی  و  پانل راک ریلی اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

پیگیری دقیق تر درآمد

سرانجام، قفسه بندی انبار LIFO مزیت اضافی ردیابی دقیق تر درآمد را فراهم می کند، به ویژه در انبارهایی که محصول خود را تولید می کنند. این به این دلیل است که، اگر هزینه ساخت افزایش یابد، هزینه های اخیر شما با درآمد فعلی شما مطابقت دارد، تا نمایندگی قابل اعتماد و با کیفیت تری از درآمد شما داشته باشد. این همچنین به این معنی است که اگر در بازار قیمت محصولات شما افت داشته باشد، همانطور که در ابتدا کالاهایی را می فروشید که بیشترین هزینه را برای شما ایجاد می کنند، بر کسب و کار شما تأثیر کمتری خواهد داشت. برعکس، در یک سیستم قفسه بندی انبار FIFO، هزینه های قدیمی با درآمد فعلی مطابقت دارد، در نتیجه برای پیگیری دقیق تر درآمد، دست کم گرفته می شود هزینه های تولید و بیش از حد سود، برای سیستم های قفسه بندی انبار LIFO.

برخی از سیستم های قفسه بندی انبار LIFO که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

قفسه بندی انبار پوش بک
قفسه بندی خود راهرو (درایوین)
قفسه بندی راک دو عمق

مزایای قفسه بندی انبار FIFO

ساعات کار را کاهش دهید

یکی از مهم ترین مزایای سیستم رکینگ پالت FIFO این است که چرخش خودکار کالا را تسهیل می کند. این به دو روش به کاهش هزینه ها در انبار شما کمک می کند: اول اینکه، هیچ چرخش دستی محصول مورد نیاز نیست، که به کاهش بهره وری در حالی که ساعت کار را کاهش می دهد کمک می کند. ثانیا، محصولات قفسه بندی شده در سیستم خنک کننده FIFO کمتر منقضی می شوند یا به پایان چرخه حیات مفید آنها در حالی که در انبار است، ابتدا قدیمی ترین پالت ها در رک چیده می شوند.

این امر به ویژه در انبارهایی که موجودی های حساس به زمان مانند غذاها، نوشیدنی ها، داروها و حتی پوشاک را انجام می دهند بسیار مفید است. چرخش خودکار محصول در سیستم قفسه بندی انبار FIFO به این معنی است که بدون افزایش ساعت کار برای چرخش دستی محصول، کاهش میزان انقباض ناشی از موجودی قدیمی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

فضای انبار را به حداکثر برسانید

از متداول ترین سیستم چسباندن پالت FIFO ، قفسه بندی جریان پالت، همچنین می تواند برای به حداکثر رساندن فضای قفسه بندی انبار در انبار شما استفاده شود. دلیل این امر این است که، به جای داشتن ردیف ها و ردیف های یک سیستم قفسه بندی راک کردن خاص، رکینگ جریان پالت فقط به دو راهرو نیاز دارد، یکی برای بارگیری در عقب و دیگری برای تخلیه در جلو. این بدان معنی است که بیشتر فضای کف شما می تواند برای قفسه پالت راک استفاده شود، نه اینکه مجبور شوید فضای راهروی بیشتری را کنار بگذارید. علاوه بر این، به عنوان یک سیستم جمع کننده FIFO چرخش خودکار محصول را فراهم می کند، شما نیازی به فضای دستی محصولات ندارید در راهروها چرخیده و فضای بیشتری برای قفسه بندی انبار محصول در اختیار شما قرار می دهد.

تجربه مشتری را بهبود ببخشید

استفاده از سیستم قفسه بندی انبار FIFO همچنین می تواند به بهبود تجربه مشتری کمک کند، خصوصاً اگر انباری تهیه می کنید که از سیستم FIFO نیز استفاده می کند. این به این دلیل است که ابتدا با استفاده از قدیمی ترین محصولات در سیستم خنک کننده، ثبات محصولات ثابت حمل می شود. یک سیستم FIFO همچنین تعداد کالاهایی را که ممکن است به دلیل چرخش دستی نادرست محصول، از تاریخ انقضا یا پس از چرخه عمر مفید آنها ارسال شود، کاهش می دهد.

همچنین مقاله چگونه فضای انبار را با قفسه بندی عمودی به حداکثر برسانیم؟  را مطالعه کنید.

تعهدنامه، گارانتی

در انباری که کالاهای قفسه بندی شده تحت پوشش ضمانت نامه ارائه شده توسط سازنده باشد، سیستم قفسه بندی انبار FIFO می تواند بسیار ارزشمند باشد. از آنجا که محصولات قفسه بندی شده در سیستم خنک کننده FIFO شما به منظور ورود به انبار شما حمل می شود، اطمینان حاصل خواهید کرد که ضمانت نامه برای هر محصول مدت ها پس از دریافت مشتری همچنان معتبر است. برعکس، در یک سیستم قفسه بندی انبار LIFO، پالت ها ممکن است برای مدت زمان طولانی در پشت سیستم قفسه بندی راک بنشینید. در نتیجه، تا زمان توزیع قدیمی ترین پالت ها، ضمانت مربوط به هر محصول بسیار کوتاه تر شده و یا به طور بالقوه منقضی شده است.

در سیستم های قفسه بندی FIFO، قفسه بندی پالت راک خود جریان بیششتر از دیگر سیستم های قفسه بندی راک مورد استفاده قرار می گیرد.

منابع: https://www.macrack.com.au/lifo-vs-fifo-storage-the-pros-cons/

FIFO Rack Systems 101: Choosing the Right Racking System

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

ww.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *