مقالات نگهداری کالا

نکات مهم در قفسه بندی انبار

نحوه قفسه بندی انبار

نحوه قفسه بندی انبار

نحوه قفسه بندی انبار

انبار، مکانی است که وظیفه ی نگهداری کالا را به عهده دارد. اعمالی که در انبار انجام می شود، شامل دریافت محموله ها، رسیدگی به سفارش مشتریان، بسته بندی و ارسال سفارش هاست. در نهایت اینکه موجودی کالا در انبار مورد نظارت قرار می گیرد.

همانطور که مشخص است، بسیاری ازضروری ترین وظایف یک کسب و کار از طریق انبار صورت می پذیرد. بنابراین مهم است که تا حد زیادی نحوه قفسه بندی انبار مورد نظارت قرار بگیرد تا اعمالی که در انبار صورت می پذیرد به صورت روان و جاری انجام شود. در ادامه به استراتژی های سازماندهی و نحوه قفسه بندی انبار می پردازیم.

درباره انتخاب مناسب جهت قفسه بندی انبار خود بیشتر بدانید.

استراتژی های سازماندهی و قفسه بندی انبار

 

نحوه قفسه بندی انبار

 

1- کف انبار خود را سازماندهی کنید.

برای سازماندهی انبار خود باید کل انبار را درنظر بگیرید. نقشه ایی کامل و جامع از انبار خود را دریافت کنید و به آن نگاهی بیندازید. هر منطقه و بخش از انبار را بر اساس عملکرد آن مانند حمل و نقل، بسته بندی، بارگزاری و تخلیه کالا طبقه بندی کنید و مشاهده نمایید که ترافیک افرادی که در انبار رفت و آمد دارند و همچنین رفت و آمد لیفتراک ها را از هر منطقه درنظر بگیرید.

توجه داشته باشید که مسیر یک کارمند از طریق انبار بسته به وظایف آنها متفاوت است و مناطقی را که بیشترین ترافیک در آنها وجود دارد را شناسایی کنید. نقاطی که قطع و تأخیر رخ می دهد کدامند و چگونه می توان آن ترافیک را به بهترین نحو هدایت کرد؟

در نهایت، به مواد خطرناک موجود در انبار خود توجه داشته باشید و آنها را در پلان طبقه خود قرار دهید. بسیاری از محدودیت‌ها بر ذخیره‌سازی ایمن مواد خطرناک حاکم است، بنابراین بررسی کنید که کدام نوع محصولات در چه مناطقی ذخیره می‌شوند و مطمئن شوید که با قوانین ایمنی در MSDS هر کالا مطابقت دارند. با برنامه ریزی و سازماندهی مجدد انبار خود، این الزامات hazmat را در نظر بگیرید.

درباره تفاوت ایزی راک  و ایزی راک ریلی  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

 

منحوه قفسه بندی انبار

 

2- انبار را از چشم یک کارمند ببینید.

تا زمانیکه خودتان به بخش های مختلف انبار نروید و یک به یک بخش ها را بررسی نکنید، نمی توانید تصمیم درستی به منظور نحوه ی قفسه بندی انبار و سازندهی انبار خود بگیرید.

بنابراین بهتر است که به طبقات مختلف انبار خود بروید، وانمود کنید که در حال آماده سازی سفارشی هستید، بسته بندی می کنید و یا یک محموله را دریافت می کنید.

به ترتیب می توانید این سوالات را از خود بپرسید که کدام عملیات ناخوشایند و ناکارآمد است؟ چگونه می توان طراحی و سازماندهی مطلوبی را در انبار بهبود ببخشیم؟

درباره قفسه راک نیمه سنگین شرکت اوژن بیشتر بدانید.

مطمئن شوید که بازخورد مستقیم استراتژی های سازمانی را از کارکنان و سرپرستان انبار خود دریافت می کنید. ورودی آنها برای درک تأثیر واقعی سازماندهی مجدد انبار حیاتی خواهد بود، زیرا آنها اغلب با جزئیات کوچکی که می تواند تفاوت را در بهینه سازی چیدمان انبار ایجاد کند، آشنا هستند. تنها دیدگاه های ترکیبی مدیر و کارمند می تواند سیستمی ایجاد کند که در هر سطحی کار کند.

در طول این فرآیند، برای ایجاد روابط کاری با کارکنان انبار وقت بگذارید. این به شما این امکان را می دهد که گوش خود را در وضعیت عملیاتی انبار نگه دارید. وقتی کارمندان به مدیران خود اعتماد می کنند و می دانند که می توانند با مشکلاتی به مدیریت برسند، پاداش تصویر بسیار قابل اعتمادتری از نحوه کار روزانه در انبار است.

 

نحوه قفسه بندی انبار

 

درباره تفاوت پالت راک  و  پالت راک اتوماتیک شرکت اوژن  بیشتر بدانید.

3- برچسب گذاری قفسه انبار

کار سخت سازماندهی را می توان به چند عنصر تقسیم کرد. ابتدا قانون 80/20 را به خاطر بسپارید. در اکثر انبارها، 80 درصد سفارش ها از 20 درصد SKU ها می آید. یک راه برای استفاده از این اصل از طریق سیستم به اصطلاح ABC است:

دسته A: از 20 درصد SKUهایی که تقریباً 80 درصد سفارشات را دریافت می کنند.
دسته B: از 30 درصد بعدی SKUهایی که تقریباً 15 درصد از سفارش ها را دریافت می کنند.
دسته C: از 50 درصد SKUهایی که تقریباً 5 درصد از سفارش ها را دریافت می کنند.
دسته A باید به راحتی در دسترس انتخاب کنندگان باشد، رده B دومین در دسترس ترین و رده C سومین. این یک راه آسان برای بهبود بهره وری با کاهش زمان انتخاب و آسان کردن کار کارکنان است.

در مرحله بعد، به استراتژی های برچسب گذاری فکر کنید، زیرا یک سیستم برچسب گذاری و ردیابی قوی برای موجودی انبار عملکردی نیز مهم است. بسیاری از انبارهای امروزی برچسب‌گذاری سنتی ندارند، اما از سیستم‌های «انتخاب به نور» یا «انتخاب به صدا» استفاده می‌کنند که از نمایشگرهای روشن یا دستورالعمل‌های صوتی برای هدایت انتخاب‌کنندگان به مقصد بعدی استفاده می‌کنند. برخی دیگر از برچسب های RFID استفاده می کنند که امکان اسکن فوری با اسکنرهای RFID دستی را فراهم می کند.

 

نحوه قفسه بندی انبار

 

باریکتر کردن راهروهای انبار

صرفه جویی در فضا که فضای کافی را برای یک یا چند راهرو جدید ایجاد می کند. فقط مطمئن شوید که راهروها هنوز به اندازه کافی برای لیفتراک ها، جک های پالت و هر وسیله دیگری که انبار شما استفاده می کند، گسترده باشد.

درباره تفاوت  قفسه بندی پانل راک و قفسه بندی  پانل راک ریلی  و  قفسه بندی پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

افزودن یک ردیف انبار نیم طبقه به عنوان «طبقه» دوم بالای فضای ذخیره سازی فعلی انبار

این گزینه می‌تواند گران باشد، اما تقریباً همیشه هزینه کمتری نسبت به گسترش خود انبار دارد و ذخیره‌سازی میزانسن را به یک راه‌حل محکم میان‌مدت تا بلندمدت تبدیل می‌کند. برای امکاناتی که یک نیم‌ساخت کامل منطقی نیست، بسیاری از انبارها قفسه‌هایی را بر روی محوطه بارانداز نصب می‌کنند یا برخی از راهروها را با قفسه‌های بالای سر «تونل می‌کنند».

 

پاک کردن موجودی «مرده» که منسوخ شده

آسیب دیده یا غیرقابل فروش است. بسیاری از انبارها دارای اقلامی هستند که فضای قفسه ای را اشغال می کنند که باید مدت ها پیش به زباله دان می رفتند. استانداردهایی را ایجاد کنید که برای آنها موجودی باید دور ریخته شود یا به یک مرکز دیگر ارسال شود و سپس یک ممیزی موجودی در کل انبار برای شناسایی و حذف موجودی مرده اجرا کنید.

 

بررسی داده‌های پیش‌بینی تقاضا برای شناسایی مناطقی که مدل پیش‌بینی شما خوب یا ضعیف عمل می‌کند. اگر سفارش‌های پشتیبان مشکلی ثابت هستند، با تیم تحلیلی خود تماس بگیرید و در مورد چگونگی بهبود پیش‌بینی برای انبار بحث کنید. هرچه مدل شما دقیق تر باشد، استفاده موثر از فضای انبار آسان تر خواهد بود.

 

5- روش های نگهداری را توسعه دهید.
همه سیستم ها باید به گونه ای نگهداری شوند که برای هدف مناسب بمانند. یک سیستم سازمان انبار به رویه هایی نیاز دارد که به کارکنان کمک کند آن را به طور مداوم حفظ کنند و عملکرد صحیح آن را حفظ کنند.

 

برای اینکه روش های نگهداری به طور مداوم و صحیح اعمال شوند، انبار شما نیاز به یک فرآیند آموزشی خوب دارد. اطمینان حاصل کنید که مدیران طبقه سیستم را در داخل و خارج درک می کنند تا بتوانند آن را کارآمدتر به کارمندان آموزش دهند و به سؤالاتی که ظاهر می شوند پاسخ دهند. اگر انبار شما از فناوری هایی مانند سیستم های مدیریت انبار یا اسکنرهای RFID استفاده می کند، از منابع آموزشی ارائه شده توسط سازندگان استفاده کنید.

اهمیت برچسب‌گذاری قفسه ها در اینجا دوباره آشکار می‌شود، زیرا برچسب‌گذاری برای حفظ سیستم انبار نیز مفید است. وقتی همه چیز دارای یک مکان مناسب برچسب گذاری شده است، و هر کارمندی می داند مکان مناسب کجاست، کارمندان هیچ بهانه خوبی برای گذاشتن ابزارها در اطراف یا به هم ریختن انبار ندارند.

 

در مورد بهم ریختگی، اهمیت داشتن رویه های دفع زباله روشن و منسجم را فراموش نکنید. هر انباری باید رویه هایی برای دفع بسته بندی های اضافی، محصولات آسیب دیده و ضایعات عمومی انبار داشته باشد. زباله ها باید بلافاصله در ظروف مناسب دفع شوند و انبار باید برنامه ای برای تخلیه به موقع ظروف داشته باشد. زباله هازمات باید در بسته بندی زباله های خطرناک مطابق با سازمان ملل قرار داده شود و طبق پروتکل های صحیح دفع شود.

همچنین مقاله افزایش فروش در لابه لای قفسه بندی فروشگاهی را مطالعه کنید.

6- ممیزی و بررسی
ابتدا، چند KPI را مشخص کنید که می توانند برای اندازه گیری عملکرد انبار مورد استفاده قرار گیرند. گزینه های رایج KPI انبار عبارتند از:

دقت
زمان
هزینه حمل موجودی
دقت موجودی
نرخ سفارش برگشتی
نرخ بازگشت سفارش

در صورت امکان، قبل از اجرای یک سیستم جدید، KPIهای انتخابی خود را ردیابی کنید تا بتوانید تشخیص دهید که آیا رویه‌های جدید تأثیر مثبت، منفی یا بدون تأثیری دارند. حداقل چند ماه قبل از ارزیابی نهایی، یک سیستم جدید جمع آوری کنید و روش های جمع آوری داده های انبار خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که داده های شما دقیق و معرف هستند.

 

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

www.ozhanco.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *