مقالات نگهداری کالا

نگهداری و مراقبت از نقره و روکشهای فلزی | اوژن

نگهداری و مراقبت از نقره و روکشهای فلزی

نگهداری و مراقبت از نقره و روکشهای فلزی

 

 

گروه حفاظت و مرمت فلز

واژه نقره اغلب تداعی کننده گنج و اشیاء بسیار با ارزش است. در حقیقت اقلام ساخته شده از این فلز گرانبها بیشتر از آنچه شما تصور می کنید ، معمول هستند و بیشتر مردم شیی ساخته شده از نقره را در منازل خود دارند. یک یادگاری کوچک ، یک سکه ، یک زنجیر ساعت یا یک وسیله تزئینی یا ابزار رو میزی . نقره رنگ جذابی داشته و به جلای زیادی نیاز دارد. نقره کاری می تواند به روشهای زیادی انجام شود. شکل گیری با چکش خواری یا تراشکاری یا قالب ریزی های پیچیده وهمچنین می تواند با حکاکی و قلمزنی ، مرصع کاری یا روکش زدن با طلا پیرایش شود و اغلب آمیخته با چوبهای سخت و صیقل یافته ، عاج یا فلزات دیگر در رنگهای متفاوت استفاده می شود.

نکته: درباره انتخاب قفسه انبار مناسب بیشتر بدانید.

نقره ای که برای تولید بیشتر اشیاء خانگی انگلیسی استفاده شده نقره تمام عیار است. این عیار شامل 5/92 درصد نقره و 5/7 درصد مس است. بیشتر اشیاء نقره ای اصالتا مربوط به خاور میانه یا خاور دور می باشند و اشیاء نقره ای آمریکای مرکزی یا جنوبی ترکیب بسیار متفاوتی را دارا هستند که معمولا با محتوای نقره خیلی کمتر در عیار خود می باشند و حتی در برخی موارد اصلا نقره ای وجود ندارد. نقره آلمان ترکیبی سفید رنگ ساخته شده از نیکل ، روی و مس است.

این رهنمود برای محافظت و تمیز کاری اشیائی که در وضعیت سالمی قرار دارند و تنها از نقره ساخته شده اند کاربرد دارد. اگر چه تکنیک های شرح داده شده در مورد مواد دیگر نیز اغلب مورد استفاده است. یک مرمتگر متخصص فلزات در باره طریق شستشو و روشهایی که می تواند مواد مختلف را تحت تاثیر قرار دهد ، آگاهی دارد و شما را از تردید هایتان در باره ترکیب یک شیء یا بهترین روش برای تمیز کاری و مرمت رها می سازد.

درباره تفاوت قفسه بندی ایزی راک  و قفسه بندی ایزی راک ریلی شرکت اوژن بیشتر بدانید.

اتفاقاتی که رخ می دهد:

همراه با کدر شدن و رنگ رفتگی تدریجی و از دست دادن جلا ، لکه ها پدیدار می شود. فلز ابتدا به رنگ صورتی می گراید ، سپس قهوه ای سیر میشود و بعد خاکستری بسیار تیره یا سیاه با کمی تابش رنگین کمانی . این به سبب وجود ترکیبات سولفور در اتمسفر است که در اثر سوختن سوختهای فسیلی و فعالیت های صنعتی دیگر انجام می پذیرد. بشر نیز در فرایند کدر شدگی نقش دارد. نمکها و چربیهای پوست دست ما بسیار خورنده هستند و می توانند روی یک سطح جلا دار بطور جبران ناپذیری لکه باقی بگذارند. اگر وضعیت نا ملایمتر باشد و یک شیء مورد غفلت زیادی واقع شده باشد ، حتی رسوبات پوسته مانند سبز رنگ نیز دیده می شود. این پوسته های سبز رنگ در اثر زنگ زدگی مس در آلیاژ نقره به وجود می آیند که علل زیادی موجب این پدیده می شوند ولی شایع ترین علت ، نگهداری در وضعیت رطوبت یا واکنشهای شیمیایی است. به خصوص واکنشهای شیمیایی که در اثر پس مانده های ترکیبات شستشو دهنده رخ میدهد. اگر خوردگی سبز رنگ و میزان آن وسیع باشد، باید یک مرمت گر آن را تعمیر کند.

 

درباره تفاوت  قفسه بندی پالت راک و  قفسه بندی پالت راک اتوماتیک شرکت اوژن بیشتر بدانید.

آنچه شما می توانید انجام دهید:

پیشگیری ها

از گذاشتن نقره در تماس طولانی مدت با مواد پایه پروتئینی مثل پشم ، ابریشم یا چرم خودداری کنید و وقتی نقره جات را برای انبار کردن یا در معرض نمایش قرار دادن انتخاب می کنید در نظر بگیرید که مواد مذکور دارای ترکیبات سولفور هستند.

می توانید از مواد جاذب سولفور برای کاهش کدر شدگی استفاده کنید . مثلا روکش ذغال چوب ، ضامن نقره یا غشاء پلاستیکی آغشته به مس از دستکش های تمیز کتانی برای تماس با اقلام نقره استفاده کنید. به خصوص وقتی نقره جلای زیادی دارد و در بالاترین درجه واکنش پذیری اش است.

گردو غبار نقره را بزدائید و با استفاده از یک پارچه نرم ، تمیز و بدون پرز یا یک برس مویی خیلی نرم. گردو غبار رطوبت را جذب کرده و باعث شروع کدر شدگی یا چرخه زنگ زدگی می شود.

مجموعه خود را بشناسید. چه اقلامی نفیس هستند. از نظر تاریخی ، از نظر شخصی ، از نظر مالی؟ نباید تلاش کنید خودتان هر لکه ای را بزدائید. اگر برای شیء خود ارزش قائلید آن را به یک مرمتگر متخصص فلزات امانت دهید.

روزانه حداقل معینی از زداینده ها را بکار ببرید. به خاطر داشته باشید هر زمان که شما اینکار را انجام می دهید ، مقدار کمی از سطح اصلی را نیز می زدائید و از بین می برید.

محیط اطراف شیءتان را تهویه کنید و خشک نگه دارید چرا که رطوبت موجب زنگ زدگی می شود.

در زمان جابجایی یک شیء دو دست خود را اطراف بدنه ظرف گرفته شود و آن را از دسته نگیرید چرا که اغلب در اثر استفاده و گذشت زمان سست می شود.

درباره تفاوت  قفسه بندی پانل راک و قفسه بندی  پانل راک ریلی  و  قفسه بندی پانل راک ریلی اتوماتیک  شرکت اوژن بیشتر بدانید.

زدودن کدر شدگی از روی نقره توسط خودتان

اگر میزان کدری زیاد نباشد می توانید آن را با تنظیف های تجاری نقره بزدائید. اینکار گردو غبار را زدوده ، رسوبات چرب یا چسبنده و تیرگی های کمرنگ را برطرف کرده و به جای آن سطحی صیقلی و درخشان بر جای خواهد گذاشت. این عمل برای بخشهای زیادی از نقره ساده و تزئین نیافته کاربرد دارد و استفاده از آن می تواند کاری معمولی در نظافت روزانه و معمولی تان باشد. فقط به خاطر داشته باشید که اینکار را زیاده از حد انجام ندهید و فقط برای قطعه های غیر تاریخی از آن استفاده کنید. تنظیف ها را زود به زود عوض کنید. سطوح تزئینی با اشکال پیچیده نیاز به استفاده از تمیز کننده مایع دارند.

اگر میزان کدر شدگی زیاد باشد ، روش غوطه وری نقره در مایع کار ساز است. این عمل لکه را دچار انحلال شیمیایی می کند و سطح بسیار انفعالی را به وجود می آورد. اگرچه ممکن است دوباره به سرعت لکه دار شود. یک تنظیف صیقل دهنده و جلا ساز نقره به کار پایان میدهد. از دستور العمل روی جلاساز به دقت پیروی کنید. دستکش لاستیکی پوشیده و عینک بزنید. هر بار که نقره را تمیز می کنید از محلولی تازه استفاده کنید، سپس آبکشی کرده و با استفاده از یک تنظیف کتانی تمیز آن را کاملا خشک کنید سپس با تنظیفی دیگر که مخصوص تمیز کردن نقره است ، آن را پرداخت کنید.

 

عوامل مورد اجتناب

برای تمیز کاری نقره از پر کننده ها و کرمها اجتناب کنید. این مواد حاوی ترکیبات ساینده ای هستند که به همان اندازه زدودن تیرگی ها ، مقدار زیادی از سطح نقره را حتی بیش از روشهای شیمیایی ذکر شده ، می زدایند. تمیز کاری زیاده از حد و تکرار شونده نقره را ساییده و حتی تزئینات منقوش و یا کتیبه های روی آن به مرور از بین می برد. این تمیز کننده ها همچنین اغلب رسوبات پوسته مانندی را باقی می گذارند که ماسیده و به سختی پاک می شوند.

از پاک کننده های برنج یا کروم استفاده نکنید. آنها برای این هدف طراحی نشده اند و حاوی ترکیبات شیمیایی نا ملایم و لزومات پاک کننده برای تمیز کردن مس یا برنج هستند.
هرگز از پاک کننده های الکترو شیمیایی استفاده نکنید. چرا که آنها یک لایه از فلز دیگری را روی سطح اصلی نقره باقی می گذارند و برای همیشه پرداخت نهایی و طرح را مات می کنند.

 

همچنین مقاله دستورالعمل انبارداری ایزو را مطاله کنید.

یک نکته برای لاک زدن

بیشتر نقره های جدید پس از تولید با یک پرداخت لاکی پاشیده شده محافظت شده اند. این ترکیب معمولا نیترات سلولز حل شده در حلالهای آلی است. خیلی از شرکت های تبلیغاتی لاک زدن را پیشنهاد می کنند ولی شما باید قبل از انجام این کار به دقت در باره اقلام تاریخی بیندیشید و از یک مرمتگر مشورت و راهنمایی بگیرید و به نکاتی که در پی می آید توجه داشته باشید:

یک نمای لاکی شاید برای اشیاء مدرن مناسب باشد ولی مناسب سطوح کهنه و قدیمی نیست.
زدودن لاک بطور صحیح و کامل از روی یک شیء کار بسیار مشکلی است . بخصوص از روی نواحی تزئینی پیچیده و کار شده. اشیاء شما ممکن است دستخوش درجه بالایی از لمس و سایش در طول کار شوند.
لاک زدن سطح را از اثر لمس محافظت می کند ولی برای اشیاء خانگی به عنوان یک مانع حفاظتی دراز مدت مناسب نیست.
سوراخهای کوچک یا خراشها روی لاک می تواند موجب خوردگی های جدی در طول دوره های کوتاه زمانی شود.

مشورت با یک مرمتگر

مرمت گرانی که در زمینه فلزات تخصص دارند ، دارای مهارت های فنی و دانش کار بردی برای انجام تمیز کاری هستند و مرمت و تثیبت نقره جات مربوط به همه دورانها را می دانند.. شیوه کار آنها بر پایه انجام اعمال بی خطر و کمترین زمان مداخله است.

برای حفاظت از شیء اصیل و حفظ همه اطلاعات و مدارک مربوط به آن ، مرمت آگاهانه گزینه ای ثمر بخش است. مرمتگر می تواند همه اقلام موجود در مجموعه شما را بررسی و ارزیابی کرده و پس از آن تدابیر را اولویت بندی کرده و شرایط مراقبتی پیشگیری کننده ای را با توجه به میزان بودجه و نیاز شما توصیه می کند.

اگر شما نیاز به راهنمایی در زمینه لاک زدن ، انبار کردن یا در معرض نمایش گذاشتن ، روشهای تمیز کاری یا منابعی برای دستیابی به اشیاء دارید یک مرمتگر می تواند به شما کمک کند.
مرمتگران همچنین ترتیبی می دهند تا اقلام مجموعه شما برای اهدافی مثل تاریخ گذاری یا تخمین منشاء شیء با جزئیات بررسی یا نمونه برداری شود.

اوژن ، کیمیاگر فضا در دنیای بایگانی اسناد و انبار کالا

www.ozhanco.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *